You are looking at the HTML representation of the XML format.
HTML is good for debugging, but is unsuitable for application use.
Specify the format parameter to change the output format.
To see the non HTML representation of the XML format, set format=xml.
See the complete documentation, or API help for more information.
<?xml version="1.0"?>
<api>
  <query-continue>
    <allpages gapcontinue="Roberto_Cacciatore" />
  </query-continue>
  <query>
    <pages>
      <page pageid="2470" ns="0" title="Resistance">
        <revisions>
          <rev contentformat="text/x-wiki" contentmodel="wikitext" xml:space="preserve">'''Resistance''' on seurapeli, jota [[matikisti]]t pelaavat. Se muistuttaa joiltakin osin [[mafioso]]a. Peli tunnetaan myös köyhän miehen mafiosona. Etuna mafiosoon nähden on se, että pelaajia tarvitaan vähemmän, ja peli on nopeampi.

== Idea ==

Resistancessa on kaksi puolta, '''hyvikset''' ja '''pahikset'''. Hyvikset yrittävät kerätä pisteitä onnistuneista '''tehtävistä''', pahikset yrittävät estää tämän.

== Säännöt ==

=== Tarvittavat asiat ===

Peliin tarvitaan 5&amp;ndash;10 pelaajaa ja korttipakka.

=== Roolit ===

Rooleja on kuusi erilaista:

* '''Hyvisten kuningas''' tietää hyvikset ja pahikset.
* '''Hyvisten jätkä''' tietää kuninkaat, muttei tiedä kumpi on kumpi.
* '''Pahisten kuningas''' ja '''pahisten jätkä''' tietävät hyvikset ja pahikset sekä toisensa.
* Loput ovat '''tietämättömiä hyviksiä''' ja '''tietämättömiä pahiksia'''.

Kuninkaat ja jätkät ovat mukana jokaisessa pelissä. Muiden roolien määrä löytyy tästä taulukosta:

{| {{prettytable}} style=&quot;text-align: center&quot;
|-
!Pelaajia
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|5
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|6
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|7
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|8
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|9
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|10
|-
!Tietämättömiä hyviksiä
|1
|2
|2
|3
|4
|4
|-
!Tietämättömiä pahiksia
|0
|0
|1
|1
|1
|2
|-
!Hyviksiä yhteensä
|3
|4
|4
|5
|6
|6
|-
!Pahiksia yhteensä
|2
|2
|3
|3
|3
|4
|}

=== Vaiheet ===

==== Korttien jako ====

Korttipakasta otetaan erilleen seuraavat '''roolikortit''':

* {{CSS|font-weight:bold;color:black;|&amp;spades;K}} &amp;ndash; pahisten kuningas
* {{CSS|font-weight:bold;color:black;|&amp;spades;J}} &amp;ndash; pahisten jätkä
* {{CSS|font-weight:bold;color:red;|&amp;hearts;K}} &amp;ndash; hyvisten kuningas
* {{CSS|font-weight:bold;color:red;|&amp;hearts;J}} &amp;ndash; hyvisten jätkä
* {{CSS|font-weight:bold;color:black;|&amp;spades;2&amp;ndash;10}} &amp;ndash; tietämättömiä pahiksia
* {{CSS|font-weight:bold;color:red;|&amp;hearts;2&amp;ndash;10}} &amp;ndash; tietämättömiä hyviksiä

Lisäksi tarvitaan jokaiselle pelaajalle '''äänestyskortit'''. Nämä ovat tyypillisesti samaa numeroa samalla henkilöllä, mutta tällä ei käytännössä ole väliä.

* {{CSS|font-weight:bold;color:red;|&amp;diams;2&amp;ndash;10}} &amp;ndash; kyllä
* {{CSS|font-weight:bold;color:black;|&amp;clubs;2&amp;ndash;10}} &amp;ndash; ei

==== Yö ====

Pelin alussa tapahtuu yö. Yksi pelaajista ohjaa yön, jonka peruskaava on suunnilleen seuraava:

# '''Kaikki''' käyvät nukkumaan.
# '''Pahikset''' nostavat peukalonsa ylös.
# '''Pahisten kuningas ja jätkä''' heräävät, näkevät toisensa ja pahikset ja käyvät nukkumaan.
# '''Hyvisten kuningas herää''', näkee pahikset ja käy nukkumaan.
# '''Pahikset''' laskevat peukalonsa alas. '''Molemmat kuninkaat''' nostavat peukalonsa ylös.
# '''Hyvisten jätkä''' herää, näkee kuninkaat ja käy nukkumaan.
# '''Kuninkaat''' laskevat peukalonsa alas.
# '''Kaikki''' heräävät.

==== Kierrokset ====

Yön jälkeen pelataan kolmesta viiteen kierrosta, joiden lopussa on tehtävä. Onnistuneesta tehtävästä hyvikset saavat pisteen, epäonnistuneesta pahikset saavat pisteen. Kun toinen joukkue saa kolme pistettä, peli päättyy.

Ensimmäisen kierroksen aloittava pelaaja valitaan satunnaisesti. Kierroksen rakenne on seuraava:

# Pelaajat saavat keskustella strategiastaan. Aikaa voi olla käytössä rajoittamaton tai rajoitettu määrä.
# Vuorossa oleva pelaaja tekee ehdotuksen tehtävään lähtevistä pelaajista. Valittavien pelaajien määrä löytyy alla olevasta taulukosta.
# '''Kaikki pelaajat''' äänestävät, hyväksytäänkö ehdotus.
#* Jos '''enemmistö''' äänestää puolesta, ehdotus hyväksytään.
#* Muuten ehdotus hylätään, vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle ja palataan vaiheeseen 1.
#* '''Jos jokin määrä ehdotuksia (yleensä 4) hylätään peräkkäin''', seuraava ehdotus on pakko hyväksyä ('''&quot;force&quot;''').
# Kun ehdotus on hyväksytty, siirrytään tehtävään. Kaikki '''valittujen''' pelaajien kyllä- ja ei-kortit sekoitetaan erikseen ja pelaajille jaetaan äänestyskortit. Sekoituksen tarkoitus on estää pelaajien äänten tunnistaminen.
# Pelaajat äänestävät, onnistuuko tehtävä. '''Hyvisten on pakko äänestää kyllä; pahikset saavat valita äänensä.'''
# Äänestykseen käytetyt ja jäljelle jäävät kortit sekoitetaan erikseen. Äänestykseen käytetyt paljastetaan.
# Jos äänestyksessä '''ei tule lainkaan ei-ääniä''' (tai '''tähtikierroksella enintään 1'''), tehtävä onnistuu.
#* Onnistuneesta tehtävästä hyvikset saavat pisteen, epäonnistuneesta pahikset saavat pisteen.
# Lopuksi kortit jaetaan takaisin pelaajille, vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle ja siirrytään seuraavaan kierrokseen.

{| {{prettytable}} style=&quot;text-align: center&quot;
|+Tehtävään lähtevien pelaajien määrä
|-
!Pelaajia pelissä
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|5
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|6
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|7
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|8
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|9
!scope=&quot;col&quot; width=&quot;50&quot;|10
|-
!Kierros 1
|2
|2
|2
|3
|3
|3
|-
!Kierros 2
|3
|3
|3
|4
|4
|4
|-
!Kierros 3
|2
|4
|3
|4
|4
|4
|-
!Kierros 4
|3
|3
|4&amp;#x2605;
|5&amp;#x2605;
|5&amp;#x2605;
|5&amp;#x2605;
|-
!Kierros 5
|3
|4
|4
|5
|5
|5
|}

Tähti &amp;#x2605; tarkoittaa, että kierros on '''tähtikierros''' eli tehtävän epäonnistumiseen tarvitaan '''kaksi''' ei-ääntä.

==== Pelin päättyminen ====

Kun toinen joukkue saa kolme pistettä, peli päättyy.

* Jos '''pahikset''' saavat kolme pistettä, he voittavat pelin.
* Jos '''hyvikset''' saavat kolme pistettä, pahiksilla on vielä mahdollisuus voittaa peli.
** Tässä tapauksessa pahikset paljastavat itsensä ja hyvikset käyvät nukkumaan. Pahikset saavat keskustella valinnastaan. Tämän jälkeen '''pahisten jätkä''' ilmoittaa, kenen uskoo olevan '''hyvisten kuningas''' ja &quot;ampuu&quot; tämän.
** Jos valinta osuu oikeaan, '''pahikset''' voittavat pelin.
** Muussa tapauksessa '''hyvikset''' voittavat pelin.

== Esiintymisalue ==

Toistaiseksi vain maunuliinien on raportoitu pelaavan peliä. Resistancea on pelattu mm. [[Matematiikan yö|matematiikan öissä]] ja junassa [[Päivölä]]än.

== Katso myös ==

* [[Mafioso]]

[[Luokka:Pelit]]</rev>
        </revisions>
      </page>
      <page pageid="1488" ns="0" title="Riku Koivunen">
        <revisions>
          <rev contentformat="text/x-wiki" contentmodel="wikitext" xml:space="preserve">Riku Koivunen on valmistunut [[Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio|Helsingin matematiikkalukiosta]] keväällä 2007. Sitä ennen tavattu saman koulun yläasteella. Riku oli [[Oppilaskunnan hallitus|oppilaskunnan hallituksen]] henkisenä tukena lukioaikanaan ja suosittelee osallistumista muillekin!
Nykyään Riku opiskelee Helsingin yliopistossa lääketiedettä; hän on kiinnostuneempi luonnontieteistä kuin matematiikasta, vaikka toki matematiikka on ihan ok. Hänet löytää siis todennäköisimmin Meilahden kampukselta, mutta hän varmaan vierailee silloin tällöin [[Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio|vanhalla koululla]].
Koulun ohella pelaa mielellään [[Mafioso|mafiosoa]] ja [[Shakki|shakkia]]. Myös shakin variantteja, kuten [[Tandem|tandemia]].
Riku pelaisi mielellään [[go|gota]], kunhan ensin löytäisi tarpeeksi intoa opetella pelaamaan.
[http://fi.wikipedia.org/wiki/Taekwondo#Vy.C3.B6arvot Taekwondossa] 1 kup, ottelee satunnaisesti. Lähtee mielellään pelaamaan mailapelejä, kuten sulkapalloa tai pingistä.

Yhteydenotot:
riku.j.k ät gmail.com</rev>
        </revisions>
      </page>
    </pages>
  </query>
</api>