Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.
Ero sivun ”Go-opiskelumateriaalia” versioiden välillä
p |
(→Go-termeistä ja kielitaidosta: link) |
||
Rivi 24: | Rivi 24: | ||
Suomessa käytetään mm. suomenkielisiä, englanninkielisiä ja japaninkielisiä termejä, joten sekaannuksilta on hankala välttyä. | Suomessa käytetään mm. suomenkielisiä, englanninkielisiä ja japaninkielisiä termejä, joten sekaannuksilta on hankala välttyä. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Go-sanastoja: | ||
+ | * [http://senseis.xmp.net/?CommonGoTerms Common Go Terms] | ||
+ | * [http://suomigo.net/wiki/Termit Suomessa käytettyä termistöä] | ||
Versio 20. huhtikuuta 2007 kello 00.58
Tämä opas on suunnattu noin 25-15 kyun vahvuisille pelaajille. Opas sisältää linkkejä erilaisille go-aiheisille sivuille ja ohjeita itseopiskeluun netti- ja kirjamateriaalin avulla. Oppaan sisältö toimii go-kerhon peli-illoissa annettavan opetuksen kertauksena, jatkeena sekä tukena. Opasta kirjoittaa ja päivittää Annika tovereidensa avustuksella.
Mitä tahansa gohon liittyvää tietoa etsitkin netistä, kannattaa kokeilla ensin täältä:
- Suomigo.net
- Sensei's Library (englanniksi)
Sisällysluettelo
Go-termeistä ja kielitaidosta
Selkeä kokonaisuus suomeksi:
- Matti Siivola ja Lauri Paatero: Go - jumalten peli
- Interaktiivinen go-opas
Englannintaito on gon opiskelijan tärkeä valttikortti, sillä suomenkielistä go-kirjallisuutta löytyy heikosti. Opiskeleminen kannattaa aloittaa keskeisten go-termien opettelemisesta. Termit kannattaa tuntea, sillä mm. go-kirjallisuus vilisee niitä.
Termien opetteleminen parantaa myös suoraan pelitaitoa, esimerkiksi aloittelija ymmärtää atarin täysin vasta sitten, kun käsite "atari" on opetettu hänelle. Termin oppimisen jälkeen atarit eivät enää jää niin usein huomaamatta.
Suomessa käytetään mm. suomenkielisiä, englanninkielisiä ja japaninkielisiä termejä, joten sekaannuksilta on hankala välttyä.
Go-sanastoja:
Tähdellä (*) merkityt termit oletetaan ennalta tunnetuiksi
"Interaktiivinen" viittaa Interaktiiviseen go-oppaaseen, ja numero perässä viittaa tehtävään, sillä linkki johtaa vain oppaan etusivulle
__termi_________________________ | __selitys_____ | __lisätietoa________ | __havainnollistuksia__ |
---|---|---|---|
atari* | |||
elävä/alive* | Sensei's | ||
fuseki/alkupeli | |||
gote | Sensei's | ||
joseki | Sensei's | ||
juoksukilpailu/capturing race/semeai | Sensei's | Interaktiivinen (13.) | |
ketju/chain/string* | Sensei's | ||
ko* | Sensei's | Basics on Kos | |
ko-uhka/ko-threat* | Sensei's | Ko Threats - Basic | Interaktiivinen (15.) |
kuollut/dead* | Sensei's | ||
ladder-breaker/shicho atari | Goproblems.com | ||
miai | Sensei's | ||
oiotoshi/"connect and die" | Sensei's | Goproblems.com | |
pakotussiirto/kikashi | Sensei's | ||
ryhmä/group* | Sensei's | ||
seki* | Sensei's | ||
sente | Sensei's | ||
silmä/eye* | Sensei's | ||
silmämuoto/eye shape | Killable Eyeshapes | ||
takapotku/snapback/uttegaeshi | Sensei's | Interaktiivinen (14.) | |
tenuki | Sensei's | ||
tesuji | Sensei's | ||
tikapuut/ladder/shicho* | Sensei's | Interaktiivinen (10.) | |
valesilmä/false eye | Sensei's | Interaktiivinen (17.) | |
vapaus/liberty* | Sensei's | ||
verkko/net/geta* | Sensei's | Net Versus Ladder | Goproblems.com |
yose/loppupeli |
Harjoittelua |
Opettele tärkeimpiä go-termejä. Keksi jokaisesta yksi esimerkki (esim. takapotku - keksi tilanne, jossa musta vangitsee valkoiset kivet takapotkun avulla). Pelatessasi gota tai seuratessasi jotakin peliä yritä huomata mahdollisimman monta vastaavanlaista tilannetta. Yritä nimetä tilanteet mielessäsi.
Miten lukea teoriaa?
Paras tapa oppia gota on pelata sitä itse. Oppimisen tukena voi myös lukea go-kirjoja ja tehdä harjoituksia, esim. tsumegoita. Nopea kehittyminen edellyttää harjoitusten tekemistä. Muista kuitenkin, että lukemalla opitun tiedon omaksuminen vaatii pelaamista eli tiedon soveltamista.
Moni aloittelija ajattelee, että kirjojen lukeminen on ajan haaskausta, koska saman ajan voisi käyttää pelaamiseen. Alussa pelaaminen onkin erityisen tärkeää, jotta silmä harjaantuisi huomaamaan useasti toistuvia pelitilanteita. Go-kirjoja ei kannata alkaa lukea massoittain ennen kuin tietty perusvarmuus ja -ymmärrys pelistä on syntynyt. Teoriaa kannattaa siis lukea taitotasonsa mukaan.
Ensimmäiseksi kirjaksi sopiva on kuitenkin mm.
- Richard Bozulich: The Second Book of Go
On myös tärkeää opetella oikeita asioita ja oikealla tavalla. Kannattaa aloittaa mahdollisimman helposta asioista, vaikka niiden opetteleminen tuntuisi turhauttavalta. Liian vaikeiden asioiden opetteleminen johtaa usein siihen, että asia tulee ymmärretyksi väärin. Kaiken uuden tiedon on rakennuttava vankalle pohjalle. Varmista siis ensin, että perusteet ovat kunnossa!
Linkkejä netin tsumegosivuille:
- Goproblems.com (valitse "elämä ja kuolema" tai "alkeet" ja tasoksi "helppo")
- Sensei's Libraryn harjoitussarja (Tehtävät vaikeutuvat asteittain. Aloita mahdollisimman pienestä numerosta.)
Luotettavan 3 dan -lähteen mukaan sopivantasoisen tsumegon ratkaisee noin 30 sekunnissa.
Ratkoessasi tsumegoja pyri huolellisuuteen. Älä katso vastausta ennen kuin olet miettinyt loppuun asti.
Harjoittelua |
Paras aika ratkoa tsumegoita on juuri ennen peliä. Ratkaise ensin helppoja tsumegoja ja sitten sellaisia, joiden ratkaisua et näe ihan heti. Yritä ratkaista tehtävät päässä pelaamatta niitä laudalle, ennen kuin uskot tietäväsi oikean vastauksen. Pyri ymmärtämään aina miksi tehtävän ratkaisu on se, mikä se on, esim. "Miksi on mahdollista tappaa tällainen ryhmä". Mieti tehtäviä myös yleisemmällä tasolla, esim. millaiset ryhmät voi tappaa samanlaisella siirrolla. Tietynlaiset siirrot toistuvat usein tsumegoissa. Pyri huomaamaan tällaiset säännönmukaisuudet.
Asenne vaikuttaa paljon oppimiseen
- Tärkeintä on hyvä peli, ei voitto, mutta voitto on pyrkimys
- Tee aina parhaasi ja pidä jokaista peliä tärkeänä
- Opi jokaisesta pelistä jotain
Harjoittelutapa vaikuttaa oppimisnopeuteen huomattavasti. Nämä ohjeet koin itse hyödyllisiksi 20-15 kyun tasolla.
- Pelaa enemmän keskikokoisella (13x13) kuin isolla laudalla, etenkin jos sinulla on vaikeuksia hahmottaa peli kokonaisuudessaan
- Pelaa mahdollisimman monipuolisesti: kokeilevasti ja varmistelevasti, intuitiolla ja tarkasti laskien, vahvempia ja heikompia vastaan...
- Go-kerhoilta löytyy monen tasoisia vastustajia
- Pelaa enemmän itseäsi vahvempia kuin itseäsi heikompia vastaan
- Pidä huolta siitä, että olet oppinut uuden asian oikein
Paremmaksi tuleminen on virheiden karsimista. Mitä nopeammin onnistuu karsimaan tyypillisimmät aloittelijavirheet pelistään, sitä nopeammin kehittyy 25 kyusta 15 kyuksi ja eteenpäin. Omista virheistä on helpointa päästä eroon, kun ne ensin huomaa. Kun tiedostaa sortuvansa usein johonkin virheeseen, siihen liittyviä tilanteita kannattaa alkaa pitää silmällä pelatessa.
Omaa peliä heikentävät virheet voivat olla myös asenteellisia, esimerkiksi hutiloiminen ja itsepäisyys haittaavat vielä pikkukyutasollakin. Sensei's Libraryssa on listattu tyypillisiä asenteellisia pelivirheitä ja huonoja tapoja, joiden vaikutus oppimiseen on yllättävän suuri. Kannattaa kiinnittää pelaamisen aikana huomiota omiin ajatuksiinsa ja pelitapaansa. Mikäli huomaat itselläsi huonoja pelitapoja, yritä päästä niistä eroon.
Käänsin tähän tärkeimpiä kohtia suomeksi. Varmista, että ymmärrät, miksi nämä ovat huonoja tapoja.
__virhe________________ | __esimerkki_______________________________ | __perustelut________________________________________ |
---|---|---|
Tapa jo kuolleet kivet | ...etteivät heräisi henkiin | Menetät pisteitä! |
Yritä tappaa joka ikinen kivi | "Tahdon kaiken!" | Go on jakamisen peli, ja ahneen palkka on häviö |
Rakastu omiin kiviisi | "Vastustajani ei saa mitään!" | Sillä aikaa kun pelastat yksittäisiä kiviä, vastustajasi ansaitsee isoja pisteitä. |
Trikitä | Pelaa huonoja siirtoja toivoen, ettei vastustaja huomaa | Joskus se huomaa. |
Pelaa koko ajan muiden kivien lähelle | "Mä vien tällä tavalla vastustajan vapauksia!" | Laudalla on tilaa - siis käytä sitä. |
Ataroi aina kun mahdollista | "Eikö tämä ollutkaan atari-gota?" | Go on aluepeli. Älä ataroi vain pakottaaksesi vastustajan vastaamaan. |
__virhe________________ | __esimerkki_______________________________ | __perustelut________________________________________ |
---|---|---|
Selittele häviön jälkeen (2) | "En ollut nukkunut tarpeeksi" | Anna vastustajan iloita voitostaan! Uskalla myöntää, että pelissäsi on parantamista. |
Peru siirtoja | "Ei se ollutkaan hyvä, voinko perua sen?" | On tärkeää oppia korjaamaan virheensä siirtoja perumatta. Huolellisuus on go-hyve. |
Hutiloi (2) | "En millään viitsisi laskea, toimiiko tämä - mutta kokeillaan!" | Vinkki: ei. Laskutaito on tärkeää. |
Sovittele kiveä laudan päällä (2) | Liu'uta kiveä pitkin lautaa ja katso, mikä laitto näyttää parhaalta | Kun pääset tästä tavasta, lasket jo yhden kiven pidemmälle |
Pelaa psykologisesti | Häiritse vastustajan peliä esim. sanallisesti | Etkö voi voittaa muuten? Turnauksessa tämä on kiellettyä. |
Kieltäydy tasoituskivistä | Tee näin etenkin kun vastustajasi on paljon vahvempi | Kumpikaan ei ole tyytyväinen, kun vastustaja voittaa pelin vaivatta. |
Jatka varmasti hävittyä peliä epätoivoisesti (2) | Kokeile läpi kaikki mahdottomat siirrot toivoen, että vastustaja mokaa ja voitat | Vastustajalla ei ole kivaa, ja tuhlaat aikaa. |
Harjoittelua |
Tunnusta isoon ääneen kaikki pahat tapasi ja lupaa Ikuisen Gon nimeen, että hankkiudut niistä eroon. Myönnä: sinulla on niitä!
Harjoittelua |
Ota selvää, minkä vuoksi luetellut tavat haittaavat hyvää peliä. Mieti, miten ne ovat vaikuttaneet omaan peliisi. Mieti myös, mitä pahimmillaan seuraisi näiden tapojen jatkamisesta. Keksi mahdollisimman paljon syitä ja perusteluita.
A. Elämä ja kuolema
Taktiikkaa
Tarkkaillessasi omien ryhmiesi tai vastustajasi ryhmien tilaa, esimerkiksi sitä, minne voisi hyökätä tai pitäisikö omaa ryhmää puolustaa, kiinnitä huomiota seuraaviin seikkoihin:
- onko ryhmällä jo varmasti kaksi silmää tai onko sillä vain valesilmiä
- mitkä kivet ovat ketjussa
- kuinka paljon ketjuilla on vapauksia
- mitkä kivet ovat ryhmässä
- missä ryhmä on: nurkassa, reunalla, keskustassa
- kuinka paljon ryhmällä on tilaa ulkopuolellaan ja sisäpuolellaan
- mikäli ryhmällä on vähän tilaa ulkopuolellaan, tutki, minkä muotoinen sisäpuolella oleva alue (silmätila) on
Pidä huolta omista silmistäsi ja rankaise vastustajaa, jos hän esimerkiksi jättää ryhmänsä silmättä.
Muista:
- erillisiä ryhmiä pitää puolustaa erikseen, joten mikäli kahden heikon ryhmän kytkeminen toisiinsa on mahdollista, harkitse vakavasti niin tekemistä
- kulmassa on helpointa elää, reunassa on toiseksi helpointa elää, keskustassa eläminen on jo hankalampaa
Tekniikkaa
Vastustajan ryhmän voi tappaa olennaisesti kolmella tavalla:
- pelaamalla ryhmän sisälle niin, ettei ryhmä ei saa kahta silmää Tapoja tehdä niin
- tekemällä vastustajan potentiaalisista silmistä valesilmiä Mikä on valesilmä?
- tappamalla ryhmästä sellaisen ketjun, joka on tärkeä elämisen kannalta
Harjoittelua |
Selaile yllä linkattuja sivuja ja yritä painaa mieleesi tärkeimpiä asioita. Pelaa gota ja muistele näitä juttuja.
Netistä löytyy myös go-ongelmia, joita tekemällä saa hyvää harjoitusta.
Valitse lajiksi "alkeet" ja vaikeusasteeksi "helppo". Yhdistelmällä "elämä ja kuolema" ja "helppo" saat puolestaan hieman vaikeampia ongelmia. Kokeile kuitenkin ensin "alkeita".
Tässä on joitakin muita ongelmia.
- Musta tappaa, tarkkaile silmämuotoa
- Musta pelaa elääkseen, tarkkaile silmämuotoa
- Musta tappaa, tarkkaile silmämuotoa ja huomaa mahdolliset valesilmät
- Musta pelaa elääkseen, palauta mieleen miain käsite ja tarkkaile silmämuotoa
- Musta tappaa, ko ei kelpaa ratkaisuksi
- Valkoinen tappaa, tarkkaile erityisesti ketjuja ja niiden vapauksia
- Hyvin yleinen tilanne laidalla, lue huolella selitykset, palauta mieleen valesilmän käsite
- Valkoinen pelaa elääkseen, tämä on jatkoa edelliselle ongelmalle
B. Laittojen valitseminen
Laittojen pistearvo
- välitön pistearvo
- potentiaalinen pisteavo
Muista valintaperusteista
C. Virheiden karsimista
- "sisilisko pudottaa häntänsä"
- connect and die
- kytke kaksi heikkoa ryhmää
- kevyistä muodoista
- uhraaminen
- go jakamisen pelinä
Järjestämätöntä sälää
Yleisiä pelitilanteita ja kuinka toimia niissä
mm. 3-3 -josekeista ja yksinkertaisista tesujeista...
Tärkeitä havaintoja taktiikkaan liittyen
Kokonaispelistä. Asioista, jotka voi oppia kantapään kautta, mutta joita voi myös valottaa esimerkein. (Kuvamateriaalia.)
(Harjoituksia, esim. [Pelaa eniten kiviä laudalle -go ja] Tee elävä ryhmä -go (helpotettu versio).)