Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.

Ero sivun ”Go-harjoitustehtäviä syksy 2008” versioiden välillä

Primayk
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(välitallennus)
 
(välitallennus)
Rivi 1: Rivi 1:
 
Tälle sivulle on koottu tehtäviä niille go-kerholaisille, joille ne tietyt punaiset tehtäväkortit ovat käyneet jo liian helpoiksi. Tehtävät on jaettu eri vaikeusasteisiin, joissa jokaisessa on noin viisi tehtävää. Helpoimmat tehtävät ovat ylimmäisenä. Voit löytää itsellesi sopivan tason kokeilemalla, mutta joskus saatan myös suositella jotain tehtäväsarjaa jollekin tietylle henkilölle.
 
Tälle sivulle on koottu tehtäviä niille go-kerholaisille, joille ne tietyt punaiset tehtäväkortit ovat käyneet jo liian helpoiksi. Tehtävät on jaettu eri vaikeusasteisiin, joissa jokaisessa on noin viisi tehtävää. Helpoimmat tehtävät ovat ylimmäisenä. Voit löytää itsellesi sopivan tason kokeilemalla, mutta joskus saatan myös suositella jotain tehtäväsarjaa jollekin tietylle henkilölle.
  
HUOM! Älä mielellään katso tehtävien vastauksia, vaikka sellainen mahdollisuus olisikin. Jos olet ratkaissut tehtävän, vastauksen katsominenhan on turhaa, sillä tiedät sen jo! Jos et ole jonkin tehtävän ratkaisusta ihan varma, voidaan katsoa sitä yhdessä seuraavan peli-illan alussa.
+
HUOM! Älä mielellään katso tehtävien vastauksia, ennen kuin olet yrittänyt parhaasi. Jos et ole jonkin tehtävän ratkaisusta ihan varma, voidaan katsoa sitä yhdessä seuraavan peli-illan alussa.
  
HUOM! Osa tehtävistä on tarkoituksella vaikeita. Ei ole tarkoitus saada kaikkia oikein välttämättä. Riittää, kunhan yrität parhaasi ja pohdiskelet tilanteita. Seuraavassa peli-illassa voidaan käydä sitten niitä hankalia tehtäviä läpi ja oppia uusia asioita!
+
HUOM! Osa tehtävistä on tarkoituksella vaikeita. Ei ole tarkoitus saada kaikkia oikein. Riittää, kunhan yrität parhaasi ja pohdiskelet tilanteita. Seuraavassa peli-illassa voidaan käydä sitten niitä hankalia tehtäviä läpi ja oppia uusia asioita!
  
 
T. [[Annika Piiroinen|Annika]]
 
T. [[Annika Piiroinen|Annika]]
Rivi 10: Rivi 10:
 
== Tehtävät torstaille 11.9.2008 ==
 
== Tehtävät torstaille 11.9.2008 ==
  
'''Tehtäväsarja 1.''' (Kaikkille vasta aloittaneille)
+
'''Tehtäväsarja 1.''' (Kaikkille vasta aloittaneille, mm. Joni, David, Arto)
  
 
tarvittavat esitiedot: ''atari''
 
tarvittavat esitiedot: ''atari''
 
* [http://senseis.xmp.net/?SpotTheAtari 10 tehtävää], bongaa kaikki atarit
 
* [http://senseis.xmp.net/?SpotTheAtari 10 tehtävää], bongaa kaikki atarit
 
 
HUOM! Tarkista vastaukset itse. Ne löytyvät [http://senseis.xmp.net/?SpotTheAtari%2FSolutions täältä].
 
HUOM! Tarkista vastaukset itse. Ne löytyvät [http://senseis.xmp.net/?SpotTheAtari%2FSolutions täältä].
 +
* [http://playgo.to/interactive/finnish/ Interaktiivinen go-opas] <- tällä sivustolla on monta tehtävää. Tee niin monta kuin jaksat, opit varmasti '''paljon'''! Hyppää ensimmäisten tehtävien yli, jos tuntuu siltä. Kannattaa käydä tehtävät läpi järjestyksessä.
  
  
Rivi 26: Rivi 26:
  
  
'''Tehtäväsarja 3.''', alkupelitehtäviä (Mikko T.)
+
'''Tehtäväsarja 3.''' (Mikko T.)
  
 
tarvittavat esitiedot: ''kohtalaisesti kokemusta 19x19-laudalla pelaamisesta''
 
tarvittavat esitiedot: ''kohtalaisesti kokemusta 19x19-laudalla pelaamisesta''
* [http://senseis.xmp.net/?path=FusekiExercisesForBeginners&page=FusekiExercise1 Tehtävä 1], mikä on mustan paras siirto?
+
* [http://senseis.xmp.net/?BeginnerExercise6#diag1 Tehtävät 1-3], voiko musta tappaa?
* [http://senseis.xmp.net/?path=FusekiExercisesForBeginners&page=FusekiExercise4 Tehtävä 2], mikä on mustan paras siirto?
+
* [http://senseis.xmp.net/?path=BeginnerMoveFunctionProblems&page=BeginnerMoveFunctionProblem1 Tehtävä 4], yhdistä oikea kirjain oikeaan numeroon (valkea pelaa)
*
+
HUOM! Suomennokset numerovaihtoehdoille:
 +
# Kasvattaa jo ennestään varmaa valkean aluetta, vähentää mustan mahdollisuuksia tehdä silmiä.
 +
# Auttaa heikkoa valkeaa ryhmää juoksemaan pakoon.
 +
# Sulkee potentiaalista aluetta samalla kun estää heikkoja mustia kiviä saamasta tukevaa asemaa.
 +
# Luo aseman valkean kiville, joita voisi muuten olla tulevaisuudessa vaikea puolustaa, ja samalla tekee potentiaalista aluetta.
 +
# Leikkaa yrittäen vangita mustan kiven.
 +
# Epämääräinen, mitääntekemätön siirto, josta ei ole paljon hyötyä tällä hetkellä.
 +
* [http://senseis.xmp.net/?path=FusekiExercisesForBeginners&page=FusekiExercise1 Tehtävä 5], mikä on mustan paras siirto?
 +
* [http://senseis.xmp.net/?path=FusekiExercisesForBeginners&page=FusekiExercise4 Tehtävä 6], mikä on mustan paras siirto?

Versio 13. syyskuuta 2008 kello 17.05

Tälle sivulle on koottu tehtäviä niille go-kerholaisille, joille ne tietyt punaiset tehtäväkortit ovat käyneet jo liian helpoiksi. Tehtävät on jaettu eri vaikeusasteisiin, joissa jokaisessa on noin viisi tehtävää. Helpoimmat tehtävät ovat ylimmäisenä. Voit löytää itsellesi sopivan tason kokeilemalla, mutta joskus saatan myös suositella jotain tehtäväsarjaa jollekin tietylle henkilölle.

HUOM! Älä mielellään katso tehtävien vastauksia, ennen kuin olet yrittänyt parhaasi. Jos et ole jonkin tehtävän ratkaisusta ihan varma, voidaan katsoa sitä yhdessä seuraavan peli-illan alussa.

HUOM! Osa tehtävistä on tarkoituksella vaikeita. Ei ole tarkoitus saada kaikkia oikein. Riittää, kunhan yrität parhaasi ja pohdiskelet tilanteita. Seuraavassa peli-illassa voidaan käydä sitten niitä hankalia tehtäviä läpi ja oppia uusia asioita!

T. Annika


Tehtävät torstaille 11.9.2008

Tehtäväsarja 1. (Kaikkille vasta aloittaneille, mm. Joni, David, Arto)

tarvittavat esitiedot: atari

HUOM! Tarkista vastaukset itse. Ne löytyvät täältä.

  • Interaktiivinen go-opas <- tällä sivustolla on monta tehtävää. Tee niin monta kuin jaksat, opit varmasti paljon! Hyppää ensimmäisten tehtävien yli, jos tuntuu siltä. Kannattaa käydä tehtävät läpi järjestyksessä.


Tehtäväsarja 2. (Leevi)

tarvittavat esitiedot: ko, valesilmä


Tehtäväsarja 3. (Mikko T.)

tarvittavat esitiedot: kohtalaisesti kokemusta 19x19-laudalla pelaamisesta

HUOM! Suomennokset numerovaihtoehdoille:

  1. Kasvattaa jo ennestään varmaa valkean aluetta, vähentää mustan mahdollisuuksia tehdä silmiä.
  2. Auttaa heikkoa valkeaa ryhmää juoksemaan pakoon.
  3. Sulkee potentiaalista aluetta samalla kun estää heikkoja mustia kiviä saamasta tukevaa asemaa.
  4. Luo aseman valkean kiville, joita voisi muuten olla tulevaisuudessa vaikea puolustaa, ja samalla tekee potentiaalista aluetta.
  5. Leikkaa yrittäen vangita mustan kiven.
  6. Epämääräinen, mitääntekemätön siirto, josta ei ole paljon hyötyä tällä hetkellä.