Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.
Ero sivun ”Go-opiskelumateriaalia” versioiden välillä
p (selkeytystä) |
(kevensin ensimmäistä lukua) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
== Aluksi == | == Aluksi == | ||
− | Tämä opas on suunnattu noin | + | Tämä opas on suunnattu noin 25-15 kyun vahvuisille pelaajille. Opas sisältää linkkejä erilaisille go-aiheisille sivuille ja ohjeita itseopiskeluun netti- ja kirjamateriaalin kanssa. |
− | + | Mitä tahansa gohon liittyvää tietoa etsitkin netistä, kannattaa kokeilla ensin täältä: | |
− | [http://suomigo.net/ Suomigo.net] | + | * [http://suomigo.net/ Suomigo.net] |
− | + | * [http://senseis.xmp.net/ Sensei's Library] (englanniksi) | |
− | [http://senseis.xmp.net/ Sensei's Library] (englanniksi) | + | |
Rivi 26: | Rivi 25: | ||
==== Kielitaidosta ==== | ==== Kielitaidosta ==== | ||
− | + | Suomenkielistä go-kirjallisuutta löytyy huonosti. Ainoa suomenkielinen go-kirja on: | |
+ | * Matti Siivola ja Lauri Paatero: '''Go - jumalten peli''' | ||
− | |||
− | + | Englantia kannattaa osata. Opiskeleminen kannattaa aloittaa keskeisten go-termien opettelemisesta. Termien osaaminen auttaa myös havainnoimaan omien pelien tilanteita monipuolisesti. | |
+ | Suomessa käytetään mm. suomenkielisiä, englanninkielisiä ja japaninkielisiä termejä, joten sekaannuksilta on hankala välttyä. | ||
− | + | * [http://suomigo.net/wiki/Termit Termejä ja selityksiä suomeksi] | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | |||
− | * takapotku/snapback/uttegaeshi | + | |
− | * oiotoshi/"connect and die" | + | Aloita näistä: |
− | * juoksukilpailu/semeai/capturing race | + | |
+ | * '''atari''' | ||
+ | * '''ko''' | ||
+ | * '''ko-uhka/ko-threat''' | ||
+ | * '''seki''' | ||
+ | * '''tikapuut/ladder/shicho''' | ||
+ | * '''verkko/geta''' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Näiden tunteminen on myös tärkeää: | ||
+ | |||
+ | * '''takapotku/snapback/uttegaeshi''' | ||
+ | * '''oiotoshi/"connect and die"''' | ||
+ | * '''juoksukilpailu/semeai/capturing race''' | ||
+ | |||
Näistä kannattaa tässä vaiheessa tietää vain se, mitä niillä tarkoitetaan: | Näistä kannattaa tässä vaiheessa tietää vain se, mitä niillä tarkoitetaan: | ||
− | * joseki | + | * '''joseki''' |
− | * fuseki/alkupeli | + | * '''fuseki/alkupeli''' |
− | * yose/loppupeli | + | * '''yose/loppupeli''' |
+ | * '''sente''' ja '''gote''' | ||
+ | * '''kikashi/pakotussiirto''' | ||
+ | |||
+ | Selityksiä termeille löytyy mm. | ||
+ | * [http://senseis.xmp.net/?GoTerms Sense's Librarysta] | ||
+ | * [http://suomigo.net/wiki/Termit Suomigo.netistä] | ||
− | |||
Rivi 61: | Rivi 73: | ||
|} | |} | ||
− | Opettele tärkeimpiä go- | + | Opettele tärkeimpiä go-termejä. Keksi jokaisesta yksi esimerkki (esim. takapotku - keksi tilanne, jossa musta vangitsee valkoiset kivet takapotkun avulla). Pelatessasi gota tai seuratessasi jotakin peliä yritä huomata mahdollisimman monta vastaavanlaista tilannetta. Yritä nimetä tilanteet mielessäsi. |
Versio 4. maaliskuuta 2007 kello 23.18
Sisällysluettelo
Aluksi
Tämä opas on suunnattu noin 25-15 kyun vahvuisille pelaajille. Opas sisältää linkkejä erilaisille go-aiheisille sivuille ja ohjeita itseopiskeluun netti- ja kirjamateriaalin kanssa.
Mitä tahansa gohon liittyvää tietoa etsitkin netistä, kannattaa kokeilla ensin täältä:
- Suomigo.net
- Sensei's Library (englanniksi)
Gon opiskelemisesta
Tähän kirjoitan varmaan kirjoitan jonkun henkisen laskusillan.
Kielitaidosta
Suomenkielistä go-kirjallisuutta löytyy huonosti. Ainoa suomenkielinen go-kirja on:
- Matti Siivola ja Lauri Paatero: Go - jumalten peli
Englantia kannattaa osata. Opiskeleminen kannattaa aloittaa keskeisten go-termien opettelemisesta. Termien osaaminen auttaa myös havainnoimaan omien pelien tilanteita monipuolisesti.
Suomessa käytetään mm. suomenkielisiä, englanninkielisiä ja japaninkielisiä termejä, joten sekaannuksilta on hankala välttyä.
Aloita näistä:
- atari
- ko
- ko-uhka/ko-threat
- seki
- tikapuut/ladder/shicho
- verkko/geta
Näiden tunteminen on myös tärkeää:
- takapotku/snapback/uttegaeshi
- oiotoshi/"connect and die"
- juoksukilpailu/semeai/capturing race
Näistä kannattaa tässä vaiheessa tietää vain se, mitä niillä tarkoitetaan:
- joseki
- fuseki/alkupeli
- yose/loppupeli
- sente ja gote
- kikashi/pakotussiirto
Selityksiä termeille löytyy mm.
Harjoittelua |
Opettele tärkeimpiä go-termejä. Keksi jokaisesta yksi esimerkki (esim. takapotku - keksi tilanne, jossa musta vangitsee valkoiset kivet takapotkun avulla). Pelatessasi gota tai seuratessasi jotakin peliä yritä huomata mahdollisimman monta vastaavanlaista tilannetta. Yritä nimetä tilanteet mielessäsi.
Pelaamisen ja teorian opettelemisen oikeasta suhteesta
Gota oppii tehokkaiten pelaamalla itse. Gohon liittyvän teorian lukeminen ja erilaisten tehtävien ratkominen pelaamisen ohella on ehdottoman suotavaa, ja se edesauttaa kehittymistä paremmaksi pelaajaksi. On kuitenkin muistettava, että luetun tiedon omaksuminen ei onnistu kunnolla ilman pelaamista. Moni saattaa ratkoa sujuvasti vaikeitakin tsumegoja, mutta kun niissä esiintyvät tilanteet tulevat esiin oikeassa pelissä, heillä menee sormi suuhun. (Puhun nyt omasta kokemuksesta.)
Mutu ja muistikuva sanoo, että 20 kyun tasolla pelaamiseen tulisi käyttää moninkertainen aika tsumegojen ratkomiseen nähden. Etenkin alussa pelaaminen on erityisen tärkeää, jotta silmä harjaantuisi huomaamaan pelissä esiintyviä, useasti toistuvia tilanteita. Go-kirjoja ei kannata alkaa lukea pipona ennen kuin tietty perusvarmuus ja -ymmärrys pelistä on syntynyt.
Ensimmäiseksi kirjaksi sopiva on ainakin Bozulichin The Second Book of Go (Kiseido).
Ei ole myöskään merkityksetöntä, miten ja millaista teoriaa opiskelee. Kannattaa aloittaa mahdollisimman helpoista asioista, vaikka se tuntuisikin hölmöltä. Liian vaikeiden asioiden opiskeleminen johtaa usein siihen, että asia tulee kyllä ymmärretyksi, mutta täysin väärin. Luotettavan 3-dan lähteen mukaan sopivan tasoisen tsumego-tehtävän ratkaisee noin 30 sekunnissa.
Netissä on monta hyvää go-tehtäväsivustoa. Tässä kaksi parasta:
(valitse lajiksi "elämä ja kuolema" tai "alkeet" ja tasoksi "helppo") Helppo käyttää! Varo kuitenkin hiiren liian innostunutta rämppäämistä. :-)
Tehtävät vaikeutuvat asteittain. Aloita mahdollisimman pienestä numerosta.
Harjoittelua |
Ratkaise ennen peliä ensin helppoja tsumegoja ja sitten hieman vaikeampia - sellaisia, joiden ratkaisua et ihan heti keksi. Yritä ratkaista tehtävät päässä, pelaamatta niitä laudalle (tai klikkaamatta) ennen kuin uskot tietäväsi vastauksen. Pyri ymmärtämään, miksi tehtävän ratkaisu on se, mikä se on, esimerkiksi miksi jonkin ryhmän voi tappaa. Mieti myös, millaiset ryhmät voi tappaa samanlaista ideaa hyväksikäyttäen.
Miten pelata?
- Tärkeintä on hyvä peli, ei voitto, mutta voitto on pyrkimys
- Tee aina parhaasi ja pidä jokaista peliä tärkeänä
- Opi jokaisesta pelistä jotain
Moni ohje opastaa oikeanalaiseen pelitapaan - niitä kannattaa kuunnella, mutta niihin on hyvä suhtautua varauksella. Ylhäällä olevien noudattamisesta on tuskin haittaa. Myös seuraavat ohjeet auttoivat minua itseäni kehittymään 20 kyusta 15 kyuksi:
- Pelaa enemmän keskikokoisella (13x13) kuin isolla laudalla, etenkin jos sinulla on vaikeuksia hahmottaa peli kokonaisuudessaan
- Pelaa mahdollisimman monipuolisesti: kokeilevasti ja varmistelevasti, intuitiolla ja tarkasti laskien, vahvempia ja heikompia vastaan... (tämä onnistuu parhaiten kerholla)
- Pelaa enemmän itseäsi vahvempia kuin itseäsi heikompia vastaan
- Pidä huolta siitä, että olet oppinut uuden asian oikein
Kehittyminen on käytännössä virheiden karsimista. Sen sijaan, että puhuttaisiin "paremmaksi tulemisesta" on hyvä puhua "vähemmän huonoksi tulemisesta", sillä juuri siitä on kysymys. Sanonta "Häviä 50 ensimmäistä peliäsi mahdollisimman nopeasti" liittyy juuri tähän seikkaan: mitä nopeammin onnistuu karsimaan tyypillisimmät aloittelijavirheet pelistään, sitä nopeammin kehittyy 20 kyusta 15:een. Sensei's Libraryssä on hyvä lista tyypillisimmistä virheistä. Lista kannattaa pitää mielessä pelaamisen aikana. Virheistä on helpompi päästä eroon, kun ne ensin huomaa.
Sensei's Library on myös listannut muita huonoja pelitapoja, joiden olen huomannut vaikuttavan yllättävän paljon oppimiseen ja kehittymiseen.
Käänsin tähän tärkeimpiä kohtia suomeksi yllä linkitetyiltä sivulta. Varmista, että ymmärrät, miksi nämä ovat huonoja tapoja.
TAPOJA HÄVITÄ PELI
- tapa kuolleet kivet
- yritä tappaa joka ikinen kivi
- rakastu omiin kiviisi
- luule, ettei vastustaja huomaa jotain, jota yrität
- pelaa koko ajan muiden kivien lähelle
- ataroi aina kun mahdollista
HUONOJA TAPOJA
- selittely häviön jälkeen ja ennen peliä ("En ole sitten nukkunut tarpeeksi...")
- siirron peruminen
- kiven sovittelu laudan päällä
- psykologinen pelaaminen
- trikittäminen eli huonojen siirtojen pelaaminen sillä oletuksella, että vastustaja vastaa väärin
- varmasti hävityn pelin itsepäinen jatkaminen
- hutiloiminen ("Ihan sama, mitä pelaan")
- tasoituskivistä kieltäytyminen
Harjoittelua |
Tunnusta isoon ääneen kaikki pahat tapasi ja lupaa Ikuisen Gon nimeen, että hankkiudut niistä eroon. Myönnä: sinulla on niitä!
Harjoittelua |
Ota selvää, minkä vuoksi luetellut tavat haittaavat hyvää peliä. Mieti, miten ne ovat vaikuttaneet omaan peliisi. Mieti myös, mitä pahimmillaan seuraisi näiden tapojen jatkamisesta. Keksi mahdollisimman paljon syitä ja perusteluita.
Perusasiat kuntoon
Säännöt selkäytimeen
Mitä tietyistä säännöistä seuraa käytännössä. (Lähinnää logiikkaa.)
Lisää tikapuista ja muusta mukavasta
Joitain tärkeitä huomautuksia tikapuihin ja muuhun liittyen. (+ esimerkkejä)
Yleisiä pelitilanteita ja kuinka toimia niissä
mm. 3-3 -josekeista ja yksinkertaisista tesujeista, kuolleista muodoista ja tavallisimmista tavoista ryövätä silmät sekä asioista, jotka varmaan palaavat mieleeni myöhemmin
Tärkeitä havaintoja taktiikkaan liittyen
Kokonaispelistä. Asioista, jotka voi oppia kantapään kautta, mutta joita voi myös valottaa esimerkein. (Kuvamateriaalia.)
(Harjoituksia, esim. [Pelaa eniten kiviä laudalle -go ja] Tee elävä ryhmä -go (helpotettu versio).)