Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.
Ero sivun ”Ohjelmointi” versioiden välillä
p |
p (luokka) |
||
Rivi 30: | Rivi 30: | ||
<code><nowiki>0 iisiiiisiiiiiiiioniiisisioiiiiiiiooiiioniisiisddddoniisiiiiisiiiiiioniiisiisddddddddddoiiioddddddoddddddddoniiisio</nowiki></code> | <code><nowiki>0 iisiiiisiiiiiiiioniiisisioiiiiiiiooiiioniisiisddddoniisiiiiisiiiiiioniiisiisddddddddddoiiioddddddoddddddddoniiisio</nowiki></code> | ||
+ | |||
+ | [[Luokka:Ohjelmointi]] |
Versio 11. marraskuuta 2015 kello 10.58
Ohjelmointi, eli puheessa usein koodaus, on menetelmä, jolla haluttu tehtävä tai laskutoimitus muunnetaan tietokoneelle ymmärrettävään muotoon, yleensä jollekin ohjelmointikielelle.
Ohjelmointi on matematiikantajua vaativaa puuhaa, ja siksi se soveltuu matikisteille hyvin. Matematiikkalukiolaisille on järjestetty ohjelmointikursseja vuoden 2014 syksystä lähtien. Ensimmäistä kurssia veti silloinen abi Henrik Lievonen.
Ohjelmoinnissa (ja erityisesti algoritmiohjelmoinnissa) voi kilpailla. Peruskoulun ja lukion opiskelijoille tarkoitettuja kilpailuja ovat mm. Datatähti ja kansainvälinen IOI.
Sisällysluettelo
Esimerkkejä ohjelmoinnista
Ohjelmointikielien perusesimerkkeinä käytetään yleensä ns. Hello World -ohjelmaa, joka tulostaa ruudulle sanat Hello World.
Tässä on joitakin esimerkkejä Hello World -ohjelmista eri ohjelmointikielillä. (Täydellinen luettelo)
Brainfuck
++++++++[>++++[>++>+++>+++>+<<<<-]>+>+>->>+[<]<-]>>.>---.+++++++..+++.>>.<-.<.+++.------.--------.>>+.>++.
Befunge
0"!dlroW ,olleH">:#,_@
Malbolge
(=<`$9]7<5YXz7wT.3,+O/o'K%$H"'~D|#z@b=`{^Lx8%$Xmrkpohm-kNi;gsedcba`_^]\[ZYXWVUTSRQPONMLKJIHGFEDCBA@?>=<;:9876543s+O<oLm
HQ9+
H
Goldfish
0 iisiiiisiiiiiiiioniiisisioiiiiiiiooiiioniisiisddddoniisiiiiisiiiiiioniiisiisddddddddddoiiioddddddoddddddddoniiisio