Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.
Ero sivun ”Uppopullo” versioiden välillä
p (hieman historiaa) |
p (luokat) |
||
Rivi 48: | Rivi 48: | ||
*[[idlerinki:Uppopallo|Idleringin artikkeli uppopallosta ja -pullosta]] (vaatii että olet Päivölässä tai tiedät nettisivujen salasanan, kysy joltain Päivölässä käyneeltä) | *[[idlerinki:Uppopallo|Idleringin artikkeli uppopallosta ja -pullosta]] (vaatii että olet Päivölässä tai tiedät nettisivujen salasanan, kysy joltain Päivölässä käyneeltä) | ||
+ | |||
+ | [[Luokka:Pelit]] | ||
+ | [[Luokka:Matikismi]] |
Nykyinen versio 15. tammikuuta 2016 kello 22.18
Uppopullo eli lyhyesti pullo on uppopalloa muistuttava peli, jota pelataan uima-altaassa erityisesti Päivölässä. Peliä on verrattu myös rugbyn ja vapaapainin risteytymään.
Sisällysluettelo
Historia
Pulloa on tiedettävästi pelattu Päivölässä ainakin vuodesta 1999 tai 2000.[1]
Säännöt
Peliväline
Pullon pelivälineenä käytetään puolen litran muovipulloa, yleensä colapulloa. Pullosta poistetaan etiketti ja se täytetään lähes täyteen vedellä siten, että veteen pudotettuna se nousee melko hitaasti pintaan.
Pelin alkuvalmistelut
Pelin alussa pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen eli tehdäät jaot (myös "yaoit"). Jaossa pyritään ennen kaikkea tasapuolisuuteen.
Lisäksi päätetään, montako kierrosta pelataan. Tyypillisesti pelataan 8 kierrosta.
Kumpikin joukkue menee eri päätyyn. Pullo siirretään aloittavalle joukkueelle, joka valitaan vapaasti.
Kierroksen kulku
Kierroksen alussa hyökkäävä joukkue kokoontuu pullon ympärille päättämään strategian ja siirtämään pullon valitsemalleen pelaajalle puolustajien näkemättä ("hinkkaus").
Tämän jälkeen hyökkääjät lähtevät kuljettamaan pulloa kohti maalialuetta. Puolustajien tehtävä on estää pullon tekeminen eli pisteen saanti.
Kierros päättyy, kun jompikumpi joukkue tekee pullon eli lyö pullon vastustajan maalialueelle. Maalialue on jokin vedenpinnan yläpuolella oleva, koko altaan leveyden mittainen alue. (Päivölässä syvän pään reunus ja matalan pään seinä.) Myös puolustava joukkue voi saada pisteen, jos se onnistuu viemään pullon hyökkääjiltä.
- Kukin pelaaja saa liikkua miten parhaaksi näkee.
- Pullon kuljetus on sallittua millä tahansa tavalla.
- Pullollista pelaajaa tai pelaajaa, jolla pullon epäillään olevan, saa kohdella miltei miten haluaa. Tavoite on saada pullo omalle joukkueelle, ilman että sen edellinen omistaja kuolee.
- Jos pelaajalla ei ole pulloa, voi hän ilmaista läpsäisemällä, jolloin pelaajan kaltoinkohtelu tulee lopettaa.
- Jos pelaajalla on pullo, tulee hänen luovuttaa se ennen ylläolevan tekemistä.
- Pulloa ei saa heittää vedenpinnan yläpuolella. Heittämällä tehtyä pulloa ei hyväksytä.
- Jos pullo uppoaa pohjaan, sen voi noutaa. Jos pullo kuitenkin hajoaa, aukeaa ja/tai täyttyy kokonaan vedellä, kierros aloitetaan alusta.
Kierroksen jälkeen hyökkäysvuoro siirtyy toiselle joukkueelle. Puolivälissä peliä joukkueet vaihtavat lisäksi puolia.
Pelin päättyminen
Peli päättyy, kun toinen joukkue saa enemmän pisteitä kuin puolet kierrosten määrästä ja siten voittaa, tai kun kaikki kierrokset on pelattu.
Viittaukset
- ↑ Uppopallo – Idlerinki. Viitattu 15.1.2016.
Katso myös
- Idleringin artikkeli uppopallosta ja -pullosta (vaatii että olet Päivölässä tai tiedät nettisivujen salasanan, kysy joltain Päivölässä käyneeltä)