Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.
Irakilainen šakki
Sisällysluettelo
Yleistä
Irakilainen shakki on erittäin harvinainen shakkivariantti, joka kehitetettiin Helsingin matematiikkalukiossa likimain vuonna 2004. (Kaikki viittaukset Irakin valtioon ja sen tapahtumiin ovat tahattomia. Ovat, ovat!) Irakilaiselle shakille on ominaista molempien pelaajien turhautuneisuus, tasapeliasemat ja häviäminen vahingossa, sillä pelin strategia ei ole lainkaan yhtä helppoa kuin shakin.
Entä jos haluan pelata?
Yleisin vastaus irakilaisen shakin pelaamista ehdotettaessa lienee "Eii, ei sitä!". Tästä huolimatta pelejä on pelattu Maunulassa lukuisia.
Irakilaista shakkia voi pelata kellolla. Ei kuitenkaan kannata käyttää alle kymmentä minuuttia pelaajaa kohden.
Peliä pelataan vuoroissa, ja pelaajalla on käytössään kaksi siirtoa vuoroa kohti (ennen komentokeskuksen menettämistä). Huomaa, että kumman tahansa vuoron voi halutessaan passata, tai vaikkapa molemmat. (Tätä sääntöä voi muokata halutessaan).
Nappulat poistuvat laudalta joko syönnin tai ampumisen seurauksena. Syönti on shakista tuttu lyönti, jossa nappula siirtyy syödyn nappulan tilalle. Ampumisessa ammuttu nappula poistetaan laudalta, mutta ampuja ei siirry.
Pelin voittaa se, joka ei häviä tai joudu tasapeliin. Pelin häviää se, jolta loppuvat nappulat. Peli päättyy tasapeliin pelaajien niin sopiessa.
Irakilaisen shakin nappulat
Shakin vastine | Nappulan nimi | Liikkuminen | Muuta |
---|---|---|---|
Sotilas | Sotilas | Liikkuu ja syö kuin tavallisen shakin kuningas | Voi korottua moottoripyöräpartioksi, tulenjohtopartioksi tai kenttätykiksi |
Ratsu | Moottoripyöräpartio | Liikkuu kaksi askelta kuin shakin kuningas (ei syö), jonka jälkeen ampuu joko sivulle, eteen tai taakse | |
Lähetti | Tulenjohtopartio | Liikkuu kaksi askelta kuin shakin kuningas, ja voi viistosti liikkuessaan syödä sekä ensimmäisellä että toisella siirrollaan | Kenttätykki voi ampua johonkin tulenjohtopartion viereisistä vuoroista |
Torni | Kenttätykki | Liikkuu yhden askeleen kuin shakin kuningas (ei syö), tai vaihtoehtoisesti ampuu korkeintaan kahden ruudun päähän tai tulenjohtopartion viereiselle ruudulle | |
Daami | Ohjus | Ohjuksella voi ampua yhden vapaavalintaisen vihollisnappulan komentokeskusta lukuunottamatta. Ohjus voi liikkua yhden askeleen kuin kuningas (ei syö). | Ohjuksen käyttäminen vaatii kaksi siirtovuoroa, kuluttaa molemmat ja poistaa ohjuksen pelistä. |
Kuningas | Komentokeskus | Komentokeskus ei syö, ja sen liikuttaminen kuluttaa molemmat siirtovuorot | Komentokeskuksen menettämisen jälkeen pelaajalla on käytössä enää vain yksi siirto vuorossa |
Kysymyksiä säännöistä
Lisäkysymyksiä ja selvennyspyyntöjä, kommentteja yms. voi esittää tähän:
- Miksi ... ?
- Voiko ... ?
- Entä jos ... ?