Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.

Go-opiskelumateriaalia

Primayk
Versio hetkellä 13. joulukuuta 2006 kello 19.35 – tehnyt Annika (keskustelu | muokkaukset) (välitallennus)

(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Aluksi

Parhaimpia lähteitä gota koskevaa tietoa etsiettäessä ovat ehdottomasti:

Suomigo.net

Sensei's Library (englanniksi)


Kielitaidosta

Gosta löytyy tuskaisen huonosti suomenkielistä kirjallisuutta (lukuun ottamatta Siivolan ja Paateron kirjoittamaa Go - jumalten peli -kirjaa). Englantia kannattaa osata. Opiskelu alkaa helpoiten, kun tutustuu ensin erilaisiin go-termeihin ja opettelee niistä tärkeimmät ulkoa. Suomessa käytetään sekä suomenkielisiä, englanninkielisiä että japaninkielisiä termejä, joten sekaannuksilta on hankala välttyä.

Tässä on listattu joitakin termejä: http://suomigo.net/wiki/Termit

Tärkeimpiä termejä gota koskevan keskustelun seuraamisen kannalta lienevät:

  • atari
  • ko
  • seki
  • tikapuut/ladder/shicho
  • takapotku/snapback/uttegaeshi
  • tengen
  • verkko/geta

Sensei's Librarystä voit hakea englanninkielisen selityksen näille kaikille. Suomenkielisestä Suomigo.netistä saattaa löytyä myös jotakin.


Pelaamisen ja teorian opettelemisen oikeasta suhteesta

Gota oppii tehokkaiten pelaamalla itse. Gohon liittyvän teorian lukeminen ja erilaisten tehtävien ratkominen pelaamisen ohella on ehdottoman suotavaa, ja se edesauttaa kehittymistä paremmaksi pelaajaksi. On kuitenkin muistettava, että luetun tiedon omaksuminen ei onnistu kunnolla ilman pelaamista. Moni saattaa ratkoa sujuvasti vaikeitakin tsumegoja, mutta kun niissä esiintyvät tilanteet tulevat esiin oikeassa pelissä, heillä menee sormi suuhun. (Puhun nyt omasta kokemuksesta.)

Mutu kertoo, että pelaamiseen tulisi käyttää vähintään kaksinkertaisesti sama aika kuin teorian opettelemiseen. Etenkin alussa pelaaminen on erityisen tärkeää, jotta silmä harjaantuisi huomaamaan pelissä esiintyviä, useasti toistuvia tilanteita.


Ei ole myöskään merkityksetöntä, miten ja millaista teoriaa opiskelee. Kannattaa aloittaa mahdollisimman helpoista asioista, vaikka se tuntuisikin hölmöltä. Liian vaikeiden asioiden opiskeleminen johtaa usein siihen, että asia tulee kyllä ymmärretyksi, mutta täysin väärin. Luotettavan 3-dan lähteen mukaan sopivan tasoisen tsumego-tehtävän ratkaisee noin 30 sekunnissa.


Netissä on monta hyvää go-tehtäväsivustoa: