Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.

Ero sivun ”Go-opiskelumateriaalia” versioiden välillä

Primayk
Loikkaa: valikkoon, hakuun
p
Rivi 23: Rivi 23:
 
* atari
 
* atari
 
* ko
 
* ko
* ko-uhkaus/ko-threat
+
* ko-uhka/ko-threat
 
* seki
 
* seki
 
* tikapuut/ladder/shicho
 
* tikapuut/ladder/shicho

Versio 15. joulukuuta 2006 kello 19.52

Aluksi

Tämä opas on suunnattu noin 20 kyun vahvuisille pelaajille.


Parhaimpia lähteitä gota koskevaa tietoa etsiettäessä ovat ehdottomasti:

Suomigo.net

Sensei's Library (englanniksi)


Kielitaidosta

Gosta löytyy tuskaisen huonosti suomenkielistä kirjallisuutta (lukuun ottamatta Siivolan ja Paateron kirjoittamaa Go - jumalten peli -kirjaa). Englantia kannattaa osata. Gon opiskelu vierailla kielillä alkaa helpoiten, kun tutustuu ensin erilaisiin go-termeihin ja opettelee niistä tärkeimmät ulkoa. Erilaisten pelitilanteiden nimien osaaminen auttaa myös huomaamaan ks. tilanteet silloin, kun ne esiintyvät.

Suomessa käytetään sekä suomenkielisiä, englanninkielisiä, japaninkielisiä, kiinankielisiä että koreankielisiä termejä, joten sekaannuksilta on hankala välttyä. Tosin kiinan- ja koreankielisiä termejä käytetään vain hyvin harvoin.

Tässä on listattu joitakin termejä: http://suomigo.net/wiki/Termit


Tärkeimpiä termejä gota koskevan keskustelun seuraamisen kannalta lienevät:

  • atari
  • ko
  • ko-uhka/ko-threat
  • seki
  • tikapuut/ladder/shicho
  • verkko/geta

Näiden jälkeen kannattaa tutustua seuraaviin:

  • takapotku/snapback/uttegaeshi
  • oiotoshi/"connect and die"
  • juoksukilpailu/semeai/capturing race

Näistä kannattaa tässä vaiheessa tietää vain se, mitä niillä tarkoitetaan:

  • joseki
  • fuseki/alkupeli
  • yose/loppupeli


Sensei's Librarystä voit hakea englanninkielisen selityksen näille kaikille. Suomenkielisestä Suomigo.netistä saattaa löytyä myös jotakin.


Harjoittelua

Opettele tärkeimpiä go-termiä ja keksi jokaisesta yksi esimerkki (pelitilanne, jossa ks. asia esiintyy). Pelatessasi gota tai seuratessasi jotakin peliä yritä huomata mahdollisimman monta vastaavanlaista tilannetta ja nimeä ne.


Pelaamisen ja teorian opettelemisen oikeasta suhteesta

Gota oppii tehokkaiten pelaamalla itse. Gohon liittyvän teorian lukeminen ja erilaisten tehtävien ratkominen pelaamisen ohella on ehdottoman suotavaa, ja se edesauttaa kehittymistä paremmaksi pelaajaksi. On kuitenkin muistettava, että luetun tiedon omaksuminen ei onnistu kunnolla ilman pelaamista. Moni saattaa ratkoa sujuvasti vaikeitakin tsumegoja, mutta kun niissä esiintyvät tilanteet tulevat esiin oikeassa pelissä, heillä menee sormi suuhun. (Puhun nyt omasta kokemuksesta.)

Mutu ja muistikuva sanoo, että 20 kyun tasolla pelaamiseen tulisi käyttää moninkertainen aika tsumegojen ratkomiseen nähden. Etenkin alussa pelaaminen on erityisen tärkeää, jotta silmä harjaantuisi huomaamaan pelissä esiintyviä, useasti toistuvia tilanteita. Go-kirjoja ei kannata alkaa lukea pipona ennen kuin tietty perusvarmuus ja -ymmärrys pelistä on syntynyt.

Ensimmäiseksi kirjaksi sopiva on ainakin Bozulichin The Second Book of Go (Kiseido).


Ei ole myöskään merkityksetöntä, miten ja millaista teoriaa opiskelee. Kannattaa aloittaa mahdollisimman helpoista asioista, vaikka se tuntuisikin hölmöltä. Liian vaikeiden asioiden opiskeleminen johtaa usein siihen, että asia tulee kyllä ymmärretyksi, mutta täysin väärin. Luotettavan 3-dan lähteen mukaan sopivan tasoisen tsumego-tehtävän ratkaisee noin 30 sekunnissa.


Netissä on monta hyvää go-tehtäväsivustoa. Tässä kaksi parasta:

(valitse lajiksi "elämä ja kuolema" tai "alkeet" ja tasoksi "helppo") Helppo käyttää! Varo kuitenkin hiiren liian innostunutta rämppäämistä. :-)

Tehtävät vaikeutuvat asteittain. Aloita mahdollisimman pienestä numerosta.


Harjoittelua

Ratkaise ennen peliä ensin helppoja tsumegoja ja sitten hieman vaikeampia - sellaisia, joiden ratkaisua et ihan heti keksi. Yritä ratkaista tehtävät päässä, pelaamatta niitä laudalle (tai klikkaamatta) ennen kuin uskot tietäväsi vastauksen. Pyri ymmärtämään, miksi tehtävän ratkaisu on se, mikä se on, esimerkiksi miksi jonkin ryhmän voi tappaa. Mieti myös, millaiset ryhmät voi tappaa samanlaista ideaa hyväksikäyttäen.


Miten pelata?

  • Tärkeintä on hyvä peli, ei voitto, mutta voitto on pyrkimys
  • Tee aina parhaasi ja pidä jokaista peliä tärkeänä
  • Opi jokaisesta pelistä jotain


Moni ohje opastaa oikeanalaiseen pelitapaan - niitä kannattaa kuunnella, mutta niihin on hyvä suhtautua varauksella. Ylhäällä olevien noudattamisesta on tuskin haittaa. Myös seuraavat ohjeet auttoivat minua itseäni kehittymään 20 kyusta 15 kyuksi:


  • Pelaa enemmän keskikokoisella (13x13) kuin isolla laudalla, etenkin jos sinulla on vaikeuksia hahmottaa peli kokonaisuudessaan
  • Pelaa mahdollisimman monipuolisesti: kokeilevasti ja varmistelevasti, intuitiolla ja tarkasti laskien, vahvempia ja heikompia vastaan... (tämä onnistuu parhaiten kerholla)
  • Pelaa enemmän itseäsi vahvempia kuin itseäsi heikompia vastaan
  • Pidä huolta siitä, että olet oppinut uuden asian oikein


Kehittyminen 20 kyusta aina ainakin 1 kyuhun asti on virheiden karsimista. Sen sijaan, että puhuttaisiin "paremmaksi tulemisesta" on hyvä puhua "vähemmän huonoksi tulemisesta", sillä juuri siitä on kysymys. Sanonta "Häviä 50 ensimmäistä peliäsi mahdollisimman nopeasti" liittyy juuri tähän seikkaan: mitä nopeammin onnistuu karsimaan tyypillisimmät aloittelijavirheet pelistään, sitä nopeammin kehittyy 20 kyusta 15:een. Sensei's Libraryssä on hyvä lista tyypillisimmistä virheistä. Lista kannattaa pitää mielessä pelaamisen aikana. Virheistä on helpompi päästä eroon, kun ne ensin huomaa.

Sensei's Library on myös listannut muita huonoja pelitapoja, joiden olen huomannut vaikuttavan yllättävän paljon oppimiseen ja kehittymiseen.


Käänsin tähän tärkeimpiä kohtia suomeksi yllä linkitetyiltä sivulta. Varmista, että ymmärrät, miksi nämä ovat huonoja tapoja.


TAPOJA HÄVITÄ PELI

  • tapa kuolleet kivet
  • yritä tappaa joka ikinen kivi
  • rakastu omiin kiviisi
  • luule, ettei vastustaja huomaa jotain, jota yrität
  • pelaa koko ajan muiden kivien lähelle
  • ataroi aina kun mahdollista


HUONOJA TAPOJA

  • selittely häviön jälkeen ja ennen peliä ("En ole sitten nukkunut tarpeeksi...")
  • siirron peruminen
  • kiven sovittelu laudan päällä
  • psykologinen pelaaminen
  • trikittäminen eli huonojen siirtojen pelaaminen sillä oletuksella, että vastustaja vastaa väärin
  • varmasti hävityn pelin itsepäinen jatkaminen
  • hutiloiminen ("Ihan sama, mitä pelaan")
  • tasoituskivistä kieltäytyminen


Harjoittelua

Tunnusta isoon ääneen kaikki pahat tapasi ja lupaa Ikuisen Gon nimeen, että hankkiudut niistä eroon. Myönnä: sinulla on niitä!

Harjoittelua

Ota selvää, minkä vuoksi luetellut tavat haittaavat hyvää peliä. Mieti, miten ne ovat vaikuttaneet omaan peliisi. Mieti myös, mitä pahimmillaan seuraisi näiden tapojen jatkamisesta. Keksi mahdollisimman paljon syitä ja perusteluita.