Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.

Ero sivun ”Go-opiskelumateriaalia” versioiden välillä

Primayk
Loikkaa: valikkoon, hakuun
p (Go-termeistä ja kielitaidosta: lihavointia osittain pois)
p (tärkeä lisäys)
Rivi 196: Rivi 196:
 
Tarkkaillessasi omien ryhmiesi tai vastustajasi ryhmien tilaa, esimerkiksi sitä, minne voisi hyökätä tai pitäisikö omaa ryhmää puolustaa, kiinnitä huomiota seuraaviin seikkoihin:
 
Tarkkaillessasi omien ryhmiesi tai vastustajasi ryhmien tilaa, esimerkiksi sitä, minne voisi hyökätä tai pitäisikö omaa ryhmää puolustaa, kiinnitä huomiota seuraaviin seikkoihin:
  
 +
# onko ryhmällä jo ''varmasti'' kaksi silmää tai onko sillä vain valesilmiä
 
# mitkä kivet ovat ketjussa
 
# mitkä kivet ovat ketjussa
 
# kuinka paljon ketjuilla on vapauksia
 
# kuinka paljon ketjuilla on vapauksia
Rivi 225: Rivi 226:
 
Selaile yllä linkattuja sivuja ja yritä painaa mieleesi tärkeimpiä asioita. Pelaa gota ja muistele näitä juttuja.
 
Selaile yllä linkattuja sivuja ja yritä painaa mieleesi tärkeimpiä asioita. Pelaa gota ja muistele näitä juttuja.
  
Netistä löytyy myös go-ongelmia, joita tekemällä saa myös hyvää harjoitusta.
+
Netistä löytyy myös go-ongelmia, joita tekemällä saa hyvää harjoitusta.
 
* [http://goproblems.com/ http://goproblems.com/]
 
* [http://goproblems.com/ http://goproblems.com/]
 
Valitse lajiksi "alkeet" ja vaikeusasteeksi "helppo". Yhdistelmällä "elämä ja kuolema" ja "helppo" saat puolestaan hieman vaikeampia ongelmia. Kokeile kuitenkin ensin "alkeita".
 
Valitse lajiksi "alkeet" ja vaikeusasteeksi "helppo". Yhdistelmällä "elämä ja kuolema" ja "helppo" saat puolestaan hieman vaikeampia ongelmia. Kokeile kuitenkin ensin "alkeita".

Versio 13. huhtikuuta 2007 kello 00.06

Tämä opas on suunnattu noin 25-15 kyun vahvuisille pelaajille. Opas sisältää linkkejä erilaisille go-aiheisille sivuille ja ohjeita itseopiskeluun netti- ja kirjamateriaalin avulla. Oppaan sisältö toimii go-kerhon peli-illoissa annettavan opetuksen kertauksena, jatkeena sekä tukena. Opasta kirjoittaa ja päivittää Annika 7 kyu tovereidensa avustuksella.


Mitä tahansa gohon liittyvää tietoa etsitkin netistä, kannattaa kokeilla ensin täältä:


Miten opiskella gota?

Kysymys, jonka toistan säännöllisin väliajoin. Ensimmäinen luku on kooste niistä vastauksista, jotka olen saanut vahvemmilta pelaajilta tähän kysymykseen, ja linkeistä ja kirjavinkeistä, joiden pariin vastaukset ovat minut mutkan kautta ohjanneet.




Go-termeistä ja kielitaidosta

Suomenkielistä go-kirjallisuutta löytyy huonosti. Ainoa suomenkielinen go-kirja on:

  • Matti Siivola ja Lauri Paatero: Go - jumalten peli


Englantia kannattaa osata. Opiskeleminen kannattaa aloittaa keskeisten go-termien opettelemisesta. Termit kannattaa tuntea, sillä niitä ilman on hankala ymmärtää gota koskevia kirjoituksia tai puhetta. Termien osaaminen auttaa myös havainnoimaan omaa peliä monipuolisesti, esim. atarit huomaa paremmin silloin, kun niitä osaa erityisesti etsiä.

Suomessa käytetään mm. suomenkielisiä, englanninkielisiä ja japaninkielisiä termejä, joten sekaannuksilta on hankala välttyä.


Selityksiä termeille löytyy mm.


Nämä perustermit pitäisi tuntea jo:

  • ketju/chain/string
  • vapaus/liberty
  • ryhmä/group
  • elävä/alive ja kuollut/dead
  • silmä/eye

jne.

  • atari
  • ko
  • ko-uhka/ko-threat
  • seki
  • tikapuut/ladder/shicho
  • verkko/geta


Näiden tunteminen on myös erittäin tärkeää:

  • miai
  • tenuki
  • valesilmä/false eye
  • ladder-breaker/scicho atari (jälkimmäinen ei ole niin laaja käsite)
  • silmämuoto/eye shape
  • juoksukilpailu/capturing race/semeai
  • takapotku/snapback/uttegaeshi
  • oiotoshi/"connect and die"

(lihavoimattomiin termeihin liittyviä asioita harjoitellaan kurssin aikana lisää)


Näistä kannattaa tässä vaiheessa tietää vain se, mitä niillä tarkoitetaan:

  • joseki
  • fuseki/alkupeli
  • yose/loppupeli
  • sente ja gote
  • kikashi/pakotussiirto
  • tesuji


Harjoittelua

Opettele tärkeimpiä go-termejä. Keksi jokaisesta yksi esimerkki (esim. takapotku - keksi tilanne, jossa musta vangitsee valkoiset kivet takapotkun avulla). Pelatessasi gota tai seuratessasi jotakin peliä yritä huomata mahdollisimman monta vastaavanlaista tilannetta. Yritä nimetä tilanteet mielessäsi.



Miten lukea teoriaa?

Paras tapa oppia gota on pelata sitä itse. Oppimisen tukena voi myös lukea go-kirjoja ja tehdä harjoituksia, esim. tsumegoita. Nopea kehittyminen edellyttää harjoitusten tekemistä. Muista kuitenkin, että lukemalla opitun tiedon omaksuminen vaatii pelaamista eli tiedon soveltamista.

Moni aloittelija ajattelee, että kirjojen lukeminen on ajan haaskausta, koska saman ajan voisi käyttää pelaamiseen. Alussa pelaaminen onkin erityisen tärkeää, jotta silmä harjaantuisi huomaamaan useasti toistuvia pelitilanteita. Go-kirjoja ei kannata alkaa lukea massoittain ennen kuin tietty perusvarmuus ja -ymmärrys pelistä on syntynyt. Teoriaa kannattaa siis lukea taitotasonsa mukaan.


Ensimmäiseksi kirjaksi sopiva on kuitenkin mm.

  • Richard Bozulich: The Second Book of Go


On myös tärkeää opetella oikeita asioita ja oikealla tavalla. Kannattaa aloittaa mahdollisimman helposta asioista, vaikka niiden opetteleminen tuntuisi turhauttavalta. Liian vaikeiden asioiden opetteleminen johtaa usein siihen, että asia tulee ymmärretyksi väärin. Kaiken uuden tiedon on rakennuttava vankalle pohjalle. Varmista siis ensin, että perusteet ovat kunnossa!


Linkkejä netin tsumegosivuille:


Luotettavan 3 dan -lähteen mukaan sopivantasoisen tsumegon ratkaisee noin 30 sekunnissa. Ratkoessasi tsumegoja pyri huolellisuuteen. Älä katso vastausta ennen kuin olet miettinyt loppuun asti.


Harjoittelua

Paras aika ratkoa tsumegoita on juuri ennen peliä. Ratkaise ensin helppoja tsumegoja ja sitten sellaisia, joiden ratkaisua et näe ihan heti. Yritä ratkaista tehtävät päässä pelaamatta niitä laudalle, ennen kuin uskot tietäväsi oikean vastauksen. Pyri ymmärtämään aina miksi tehtävän ratkaisu on se, mikä se on, esim. "Miksi on mahdollista tappaa tällainen ryhmä". Mieti tehtäviä myös yleisemmällä tasolla, esim. millaiset ryhmät voi tappaa samanlaisella siirrolla. Tietynlaiset siirrot toistuvat usein tsumegoissa. Pyri huomaamaan tällaiset säännönmukaisuudet.




Asenne vaikuttaa paljon oppimiseen

  • Tärkeintä on hyvä peli, ei voitto, mutta voitto on pyrkimys
  • Tee aina parhaasi ja pidä jokaista peliä tärkeänä
  • Opi jokaisesta pelistä jotain


Harjoittelutapa vaikuttaa oppimisnopeuteen huomattavasti. Nämä ohjeet koin itse hyödyllisiksi 20-15 kyun tasolla.

  • Pelaa enemmän keskikokoisella (13x13) kuin isolla laudalla, etenkin jos sinulla on vaikeuksia hahmottaa peli kokonaisuudessaan
  • Pelaa mahdollisimman monipuolisesti: kokeilevasti ja varmistelevasti, intuitiolla ja tarkasti laskien, vahvempia ja heikompia vastaan...
  • Pelaa enemmän itseäsi vahvempia kuin itseäsi heikompia vastaan
  • Pidä huolta siitä, että olet oppinut uuden asian oikein


Paremmaksi tuleminen on virheiden karsimista. Mitä nopeammin onnistuu karsimaan tyypillisimmät aloittelijavirheet pelistään, sitä nopeammin kehittyy 25 kyusta 15 kyuksi ja eteenpäin. Omista virheistä on helpointa päästä eroon, kun ne ensin huomaa. Kun tiedostaa sortuvansa usein johonkin virheeseen, siihen liittyviä tilanteita kannattaa alkaa pitää silmällä pelatessa.

Omaa peliä heikentävät virheet voivat olla myös asenteellisia, esimerkiksi hutiloiminen ja itsepäisyys haittaavat vielä pikkukyutasollakin. Sensei's Libraryssa on listattu tyypillisiä asenteellisia pelivirheitä ja huonoja tapoja, joiden vaikutus oppimiseen on yllättävän suuri. Kannattaa kiinnittää pelaamisen aikana huomiota omiin ajatuksiinsa ja pelitapaansa. Mikäli huomaat itselläsi huonoja pelitapoja, yritä päästä niistä eroon.



Käänsin tähän tärkeimpiä kohtia suomeksi. Varmista, että ymmärrät, miksi nämä ovat huonoja tapoja.


TAPOJA HÄVITÄ PELI

  • tapa jo kuolleet kivet
  • yritä tappaa joka ikinen kivi
  • rakastu omiin kiviisi
    • eli pidä kaikki kivesi hengissä hinnalla millä hyvänsä
  • luule, ettei vastustaja huomaa jotain, jota yrität
  • pelaa koko ajan muiden kivien lähelle
  • ataroi aina kun mahdollista


HUONOJA TAPOJA

  • selittely häviön jälkeen ja ennen peliä
    • "En ole sitten nukkunut tarpeeksi"
  • siirron peruminen
  • kiven sovittelu laudan päällä
  • psykologinen pelaaminen
    • "Älä vain pelaa tuohon pisteeseen"
  • trikittäminen
    • eli huonojen siirtojen pelaaminen sillä oletuksella, että vastustaja vastaa väärin
  • varmasti hävityn pelin itsepäinen jatkaminen
  • hutiloiminen
    • "Ihan sama, mitä pelaan"
  • tasoituskivistä kieltäytyminen


Harjoittelua

Tunnusta isoon ääneen kaikki pahat tapasi ja lupaa Ikuisen Gon nimeen, että hankkiudut niistä eroon. Myönnä: sinulla on niitä!

Harjoittelua

Ota selvää, minkä vuoksi luetellut tavat haittaavat hyvää peliä. Mieti, miten ne ovat vaikuttaneet omaan peliisi. Mieti myös, mitä pahimmillaan seuraisi näiden tapojen jatkamisesta. Keksi mahdollisimman paljon syitä ja perusteluita.


A. Elämä ja kuolema

Taktiikkaa

Tarkkaillessasi omien ryhmiesi tai vastustajasi ryhmien tilaa, esimerkiksi sitä, minne voisi hyökätä tai pitäisikö omaa ryhmää puolustaa, kiinnitä huomiota seuraaviin seikkoihin:

  1. onko ryhmällä jo varmasti kaksi silmää tai onko sillä vain valesilmiä
  2. mitkä kivet ovat ketjussa
  3. kuinka paljon ketjuilla on vapauksia
  4. mitkä kivet ovat ryhmässä
  5. missä ryhmä on: nurkassa, reunalla, keskustassa
  6. kuinka paljon ryhmällä on tilaa ulkopuolellaan ja sisäpuolellaan
  7. mikäli ryhmällä on vähän tilaa ulkopuolellaan, tutki, minkä muotoinen sisäpuolella oleva alue (silmätila) on

Pidä huolta omista silmistäsi ja rankaise vastustajaa, jos hän esimerkiksi jättää ryhmänsä silmättä.

Muista:

  • erillisiä ryhmiä pitää puolustaa erikseen, joten mikäli kahden heikon ryhmän kytkeminen toisiinsa on mahdollista, harkitse vakavasti niin tekemistä
  • kulmassa on helpointa elää, reunassa on toiseksi helpointa elää, keskustassa eläminen on jo hankalampaa

Tekniikkaa

Vastustajan ryhmän voi tappaa olennaisesti kolmella tavalla:

  • pelaamalla ryhmän sisälle niin, ettei ryhmä ei saa kahta silmää Tapoja tehdä niin
  • tekemällä vastustajan potentiaalisista silmistä valesilmiä Mikä on valesilmä?
  • tappamalla ryhmästä sellaisen ketjun, joka on tärkeä elämisen kannalta


Harjoittelua

Selaile yllä linkattuja sivuja ja yritä painaa mieleesi tärkeimpiä asioita. Pelaa gota ja muistele näitä juttuja.

Netistä löytyy myös go-ongelmia, joita tekemällä saa hyvää harjoitusta.

Valitse lajiksi "alkeet" ja vaikeusasteeksi "helppo". Yhdistelmällä "elämä ja kuolema" ja "helppo" saat puolestaan hieman vaikeampia ongelmia. Kokeile kuitenkin ensin "alkeita".

Tässä on joitakin muita ongelmia.

  1. Musta tappaa, tarkkaile silmämuotoa
  2. Musta pelaa elääkseen, tarkkaile silmämuotoa
  3. Musta tappaa, tarkkaile silmämuotoa ja huomaa mahdolliset valesilmät
  4. Musta pelaa elääkseen, palauta mieleen miain käsite ja tarkkaile silmämuotoa
  5. Musta tappaa, ko ei kelpaa ratkaisuksi
  6. Valkoinen tappaa, tarkkaile erityisesti ketjuja ja niiden vapauksia
  7. Hyvin yleinen tilanne laidalla, lue huolella selitykset, palauta mieleen valesilmän käsite
  8. Valkoinen pelaa elääkseen, tämä on jatkoa edelliselle ongelmalle

B. Laittojen valitseminen

Laittojen pistearvo

- välitön pistearvo

- potentiaalinen pisteavo

Muista valintaperusteista

C. Virheiden karsimista

- "sisilisko pudottaa häntänsä"

- connect and die

- kytke kaksi heikkoa ryhmää

- kevyistä muodoista

- uhraaminen

- go jakamisen pelinä


Järjestämätöntä sälää

Yleisiä pelitilanteita ja kuinka toimia niissä

mm. 3-3 -josekeista ja yksinkertaisista tesujeista...

Tärkeitä havaintoja taktiikkaan liittyen

Kokonaispelistä. Asioista, jotka voi oppia kantapään kautta, mutta joita voi myös valottaa esimerkein. (Kuvamateriaalia.)

(Harjoituksia, esim. [Pelaa eniten kiviä laudalle -go ja] Tee elävä ryhmä -go (helpotettu versio).)