Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.

Ero sivun ”Irakilainen šakki” versioiden välillä

Primayk
Loikkaa: valikkoon, hakuun
(sh -> š)
p (muutettu otsikot pienemmiksi)
 
Rivi 1: Rivi 1:
= Yleistä =
+
== Yleistä ==
 
Irakilainen šakki on erittäin harvinainen [[šakki]]variantti, joka kehitetettiin [[Helsingin matematiikkalukio]]ssa likimain vuonna 2004. (Kaikki viittaukset Irakin valtioon ja sen tapahtumiin ovat tahattomia. Ovat, ovat!) Irakilaiselle šakille on ominaista molempien pelaajien turhautuneisuus, tasapeliasemat ja häviäminen vahingossa, sillä pelin strategia ei ole lainkaan yhtä helppoa kuin šakin.
 
Irakilainen šakki on erittäin harvinainen [[šakki]]variantti, joka kehitetettiin [[Helsingin matematiikkalukio]]ssa likimain vuonna 2004. (Kaikki viittaukset Irakin valtioon ja sen tapahtumiin ovat tahattomia. Ovat, ovat!) Irakilaiselle šakille on ominaista molempien pelaajien turhautuneisuus, tasapeliasemat ja häviäminen vahingossa, sillä pelin strategia ei ole lainkaan yhtä helppoa kuin šakin.
  
= Entä jos haluan pelata? =
+
== Entä jos haluan pelata? ==
 
Yleisin vastaus irakilaisen šakin pelaamista ehdotettaessa lienee "Eii, ei sitä!". Tästä huolimatta pelejä on pelattu Maunulassa lukuisia.
 
Yleisin vastaus irakilaisen šakin pelaamista ehdotettaessa lienee "Eii, ei sitä!". Tästä huolimatta pelejä on pelattu Maunulassa lukuisia.
  
Rivi 13: Rivi 13:
 
Pelin voittaa se, joka ei häviä tai joudu tasapeliin. Pelin häviää se, jolta loppuvat nappulat. Peli päättyy tasapeliin pelaajien niin sopiessa.
 
Pelin voittaa se, joka ei häviä tai joudu tasapeliin. Pelin häviää se, jolta loppuvat nappulat. Peli päättyy tasapeliin pelaajien niin sopiessa.
  
= Irakilaisen šakin nappulat =
+
== Irakilaisen šakin nappulat ==
 
<!--Irakilaisen shakin nappulat-->
 
<!--Irakilaisen shakin nappulat-->
 
{| border="1" cellpadding="5"  
 
{| border="1" cellpadding="5"  
 
|-
 
|-
! Shakin vastine
+
! Šakin vastine
 
! Nappulan nimi
 
! Nappulan nimi
 
! Liikkuminen
 
! Liikkuminen
Rivi 53: Rivi 53:
 
|}
 
|}
  
= Kysymyksiä säännöistä =
+
== Kysymyksiä säännöistä ==
 
Lisäkysymyksiä ja selvennyspyyntöjä, kommentteja yms. voi esittää tähän:
 
Lisäkysymyksiä ja selvennyspyyntöjä, kommentteja yms. voi esittää tähän:
  

Nykyinen versio 17. marraskuuta 2014 kello 19.58

Yleistä

Irakilainen šakki on erittäin harvinainen šakkivariantti, joka kehitetettiin Helsingin matematiikkalukiossa likimain vuonna 2004. (Kaikki viittaukset Irakin valtioon ja sen tapahtumiin ovat tahattomia. Ovat, ovat!) Irakilaiselle šakille on ominaista molempien pelaajien turhautuneisuus, tasapeliasemat ja häviäminen vahingossa, sillä pelin strategia ei ole lainkaan yhtä helppoa kuin šakin.

Entä jos haluan pelata?

Yleisin vastaus irakilaisen šakin pelaamista ehdotettaessa lienee "Eii, ei sitä!". Tästä huolimatta pelejä on pelattu Maunulassa lukuisia.

Irakilaista šakkia voi pelata kellolla. Ei kuitenkaan kannata käyttää alle kymmentä minuuttia pelaajaa kohden.

Peliä pelataan vuoroissa, ja pelaajalla on käytössään kaksi siirtoa vuoroa kohti (ennen komentokeskuksen menettämistä). Huomaa, että kumman tahansa vuoron voi halutessaan passata, tai vaikkapa molemmat. (Tätä sääntöä voi muokata halutessaan).

Nappulat poistuvat laudalta joko syönnin tai ampumisen seurauksena. Syönti on šakista tuttu lyönti, jossa nappula siirtyy syödyn nappulan tilalle. Ampumisessa ammuttu nappula poistetaan laudalta, mutta ampuja ei siirry.

Pelin voittaa se, joka ei häviä tai joudu tasapeliin. Pelin häviää se, jolta loppuvat nappulat. Peli päättyy tasapeliin pelaajien niin sopiessa.

Irakilaisen šakin nappulat

Šakin vastine Nappulan nimi Liikkuminen Muuta
Sotilas Sotilas Liikkuu ja syö kuin tavallisen šakin kuningas Voi korottua moottoripyöräpartioksi, tulenjohtopartioksi tai kenttätykiksi
Ratsu Moottoripyöräpartio Liikkuu kaksi askelta kuin šakin kuningas (ei syö), jonka jälkeen ampuu joko sivulle, eteen tai taakse
Lähetti Tulenjohtopartio Liikkuu kaksi askelta kuin šakin kuningas, ja voi viistosti liikkuessaan syödä sekä ensimmäisellä että toisella siirrollaan Kenttätykki voi ampua johonkin tulenjohtopartion viereisistä ruuduista
Torni Kenttätykki Liikkuu yhden askeleen kuin šakin kuningas (ei syö), tai vaihtoehtoisesti ampuu korkeintaan kahden ruudun päähän tai tulenjohtopartion viereiselle ruudulle
Daami Ohjus Ohjuksella voi ampua yhden vapaavalintaisen vihollisnappulan komentokeskusta lukuunottamatta. Ohjus voi liikkua yhden askeleen kuin kuningas (ei syö). Ohjuksen laukaisu vaatii kaksi siirtovuoroa, kuluttaa molemmat ja poistaa ohjuksen pelistä.
Kuningas Komentokeskus Komentokeskus ei syö, ja sen liikuttaminen kuluttaa molemmat siirtovuorot Komentokeskuksen menettämisen jälkeen pelaajalla on käytössä enää vain yksi siirto vuorossa

Kysymyksiä säännöistä

Lisäkysymyksiä ja selvennyspyyntöjä, kommentteja yms. voi esittää tähän:

  • Miksi ... ?
  • Voiko ... ?
  • Entä jos ... ?