Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.

Irakilainen šakki

Primayk
Versio hetkellä 25. elokuuta 2007 kello 13.48 – tehnyt Makegho (keskustelu | muokkaukset) (tässon. Kommentoi.)

Loikkaa: valikkoon, hakuun

Yleistä

Irakilainen shakki on erittäin harvinainen shakkivariantti, joka kehitetettiin Helsingin matematiikkalukiossa likimain vuonna 2004. (Kaikki viittaukset Irakin valtioon ja sen tapahtumiin ovat tahattomia. Ovat, ovat!) Irakilaiselle shakille on ominaista molempien pelaajien turhautuneisuus, tasapeliasemat ja häviäminen vahingossa, sillä pelin strategia ei ole lainkaan yhtä helppoa kuin shakin.

Entä jos haluan pelata?

Yleisin vastaus irakilaisen shakin pelaamista ehdotettaessa lienee "Eii, ei sitä!". Tästä huolimatta pelejä on pelattu Maunulassa lukuisia.

Irakilaista shakkia voi pelata kellolla. Ei kuitenkaan kannata käyttää alle kymmentä minuuttia pelaajaa kohden.

Peliä pelataan vuoroissa, ja pelaajalla on käytössään kaksi siirtoa vuoroa kohti (ennen komentokeskuksen menettämistä). Huomaa, että kumman tahansa vuoron voi halutessaan passata, tai vaikkapa molemmat. (Tätä sääntöä voi muokata halutessaan).

Nappulat poistuvat laudalta joko syönnin tai ampumisen seurauksena. Syönti on shakista tuttu lyönti, jossa nappula siirtyy syödyn nappulan tilalle. Ampumisessa ammuttu nappula poistetaan laudalta, mutta ampuja ei siirry.

Pelin voittaa se, joka ei häviä tai joudu tasapeliin. Pelin häviää se, jolta loppuvat nappulat. Peli päättyy tasapeliin pelaajien niin sopiessa.

Irakilaisen shakin nappulat

Shakin vastine Nappulan nimi Liikkuminen Muuta
Sotilas Sotilas Liikkuu ja syö kuin tavallisen shakin kuningas Voi korottua moottoripyöräpartioksi, tulenjohtopartioksi tai kenttätykiksi
Ratsu Moottoripyöräpartio Liikkuu kaksi askelta kuin shakin kuningas (ei syö), jonka jälkeen ampuu joko sivulle, eteen tai taakse
Lähetti Tulenjohtopartio Liikkuu kaksi askelta kuin shakin kuningas, ja voi viistosti liikkuessaan syödä sekä ensimmäisellä että toisella siirrollaan Kenttätykki voi ampua johonkin tulenjohtopartion viereisistä vuoroista
Torni Kenttätykki Liikkuu yhden askeleen kuin shakin kuningas (ei syö), tai vaihtoehtoisesti ampuu korkeintaan kahden ruudun päähän tai tulenjohtopartion viereiselle ruudulle
Daami Ohjus Ohjuksella voi ampua yhden vapaavalintaisen vihollisnappulan komentokeskusta lukuunottamatta. Ohjus voi liikkua yhden askeleen kuin kuningas (ei syö). Ohjuksen käyttäminen vaatii kaksi siirtovuoroa, kuluttaa molemmat ja poistaa ohjuksen pelistä.
Kuningas Komentokeskus Komentokeskus ei syö, ja sen liikuttaminen kuluttaa molemmat siirtovuorot Komentokeskuksen menettämisen jälkeen pelaajalla on käytössä enää vain yksi siirto vuorossa

Kysymyksiä säännöistä

Lisäkysymyksiä ja selvennyspyyntöjä, kommentteja yms. voi esittää tähän:

  • Miksi ... ?
  • Voiko ... ?
  • Entä jos ... ?