Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.

Ero sivun ”Resistance” versioiden välillä

Primayk
Loikkaa: valikkoon, hakuun
p (Kierrokset: korjaus)
(Kierrokset: toinen korjaus, duh)
Rivi 113: Rivi 113:
 
# Jos äänestyksessä '''ei tule lainkaan ei-ääniä''' (tai '''tähtikierroksella enintään 1'''), tehtävä onnistuu.
 
# Jos äänestyksessä '''ei tule lainkaan ei-ääniä''' (tai '''tähtikierroksella enintään 1'''), tehtävä onnistuu.
 
#* Onnistuneesta tehtävästä hyvikset saavat pisteen, epäonnistuneesta pahikset saavat pisteen.
 
#* Onnistuneesta tehtävästä hyvikset saavat pisteen, epäonnistuneesta pahikset saavat pisteen.
# Lopuksi kortit jaetaan takaisin pelaajille, vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle ja palataan vaiheeseen 1.
+
# Lopuksi kortit jaetaan takaisin pelaajille, vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle ja siirrytään seuraavaan kierrokseen.
  
 
{| {{prettytable}} style="text-align: center"
 
{| {{prettytable}} style="text-align: center"

Versio 17. lokakuuta 2015 kello 15.39

Resistance on seurapeli, jota matikistit pelaavat. Se muistuttaa joiltakin osin mafiosoa.

Idea

Resistancessa on kaksi puolta, hyvikset ja pahikset. Hyvikset yrittävät kerätä pisteitä onnistuneista tehtävistä, pahikset yrittävät estää tämän.

Säännöt

Tarvittavat asiat

Peliin tarvitaan 5–10 pelaajaa ja korttipakka.

Roolit

Rooleja on kuusi erilaista:

  • Hyvisten kuningas tietää hyvikset ja pahikset.
  • Hyvisten jätkä tietää kuninkaat, muttei tiedä kumpi on kumpi.
  • Pahisten kuningas ja pahisten jätkä tietävät hyvikset ja pahikset sekä toisensa.
  • Loput ovat tietämättömiä hyviksiä ja tietämättömiä pahiksia.

Kuninkaat ja jätkät ovat mukana jokaisessa pelissä. Muiden roolien määrä löytyy tästä taulukosta:

Pelaajia 5 6 7 8 9 10
Tietämättömiä hyviksiä 1 2 2 3 4 4
Tietämättömiä pahiksia 0 0 1 1 1 2
Hyviksiä yhteensä 3 4 4 5 6 6
Pahiksia yhteensä 2 2 3 3 3 4

Vaiheet

Korttien jako

Korttipakasta otetaan erilleen seuraavat roolikortit:

  • ♠K – pahisten kuningas
  • ♠J – pahisten jätkä
  • ♥K – hyvisten kuningas
  • ♥J – hyvisten jätkä
  • ♠2–10 – tietämättömiä pahiksia
  • ♥2–10 – tietämättömiä hyviksiä

Lisäksi tarvitaan jokaiselle pelaajalle äänestyskortit. Nämä ovat tyypillisesti samaa numeroa samalla henkilöllä, mutta tällä ei käytännössä ole väliä.

  • ♦2–10 – kyllä
  • ♣2–10 – ei

Pelin alussa tapahtuu yö. Yksi pelaajista ohjaa yön, jonka peruskaava on suunnilleen seuraava:

  1. Kaikki käyvät nukkumaan.
  2. Pahikset nostavat peukalonsa ylös.
  3. Pahisten kuningas ja jätkä heräävät, näkevät toisensa ja pahikset ja käyvät nukkumaan.
  4. Hyvisten kuningas herää, näkee pahikset ja käy nukkumaan.
  5. Pahikset laskevat peukalonsa alas. Molemmat kuninkaat nostavat peukalonsa ylös.
  6. Hyvisten jätkä herää, näkee kuninkaat ja käy nukkumaan.
  7. Kuninkaat laskevat peukalonsa alas.
  8. Kaikki heräävät.

Kierrokset

Yön jälkeen pelataan kolmesta viiteen kierrosta, joiden lopussa on tehtävä. Onnistuneesta tehtävästä hyvikset saavat pisteen, epäonnistuneesta pahikset saavat pisteen. Kun toinen joukkue saa kolme pistettä, peli päättyy.

Ensimmäisen kierroksen aloittava pelaaja valitaan satunnaisesti. Kierroksen rakenne on seuraava:

  1. Pelaajat saavat keskustella strategiastaan. Aikaa voi olla käytössä rajoittamaton tai rajoitettu määrä.
  2. Vuorossa oleva pelaaja tekee ehdotuksen tehtävään lähtevistä pelaajista. Valittavien pelaajien määrä löytyy alla olevasta taulukosta.
  3. Kaikki pelaajat äänestävät, hyväksytäänkö ehdotus.
    • Jos enemmistö äänestää puolesta, ehdotus hyväksytään.
    • Muuten ehdotus hylätään, vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle ja palataan vaiheeseen 1.
    • Jos jokin määrä ehdotuksia (yleensä 4) hylätään peräkkäin, seuraava ehdotus on pakko hyväksyä ("force").
  4. Kun ehdotus on hyväksytty, siirrytään tehtävään. Kaikki valittujen pelaajien kyllä- ja ei-kortit sekoitetaan erikseen ja pelaajille jaetaan äänestyskortit. Sekoituksen tarkoitus on estää pelaajien äänten tunnistaminen.
  5. Pelaajat äänestävät, onnistuuko tehtävä. Hyvisten on pakko äänestää kyllä; pahikset saavat valita äänensä.
  6. Äänestykseen käytetyt ja jäljelle jäävät kortit sekoitetaan erikseen. Äänestykseen käytetyt paljastetaan.
  7. Jos äänestyksessä ei tule lainkaan ei-ääniä (tai tähtikierroksella enintään 1), tehtävä onnistuu.
    • Onnistuneesta tehtävästä hyvikset saavat pisteen, epäonnistuneesta pahikset saavat pisteen.
  8. Lopuksi kortit jaetaan takaisin pelaajille, vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle ja siirrytään seuraavaan kierrokseen.
Tehtävään lähtevien pelaajien määrä
Pelaajia pelissä 5 6 7 8 9 10
Kierros 1 2 2 2 3 3 3
Kierros 2 3 3 3 4 4 4
Kierros 3 2 4 3 4 4 4
Kierros 4 3 3 4★ 5★ 5★ 5★
Kierros 5 3 4 4 5 5 5

Tähti ★ tarkoittaa, että kierros on tähtikierros eli tehtävän epäonnistumiseen tarvitaan kaksi ei-ääntä.

Pelin päättyminen

Kun toinen joukkue saa kolme pistettä, peli päättyy.

  • Jos pahikset saavat kolme pistettä, he voittavat pelin.
  • Jos hyvikset saavat kolme pistettä, pahiksilla on vielä mahdollisuus voittaa peli.
    • Tässä tapauksessa pahikset paljastavat itsensä ja hyvikset käyvät nukkumaan. Pahikset saavat keskustella valinnastaan. Tämän jälkeen pahisten jätkä ilmoittaa, kenen uskoo olevan hyvisten kuningas ja "ampuu" tämän.
    • Jos valinta osuu oikeaan, pahikset voittavat pelin.
    • Muussa tapauksessa hyvikset voittavat pelin.

Katso myös