Sivujen muokkaaminen vaatii nykyään kirjautumisen. Jos sinulla ei vielä ole tunnuksia, luo sellaiset.

Ero sivun ”Maa1” versioiden välillä

Primayk
Loikkaa: valikkoon, hakuun
p (siirsi sivun Maa1 ja Maa2 ohjauksen Maa1 päälle: siirretään Maa2-asia uuteen artikkeliin)
Rivi 1: Rivi 1:
Tässä on kurssin 2 oppikirja
 
 
[[Media:MAA2-2014-09-22.pdf‎]]
 
 
 
== Maa1 ==
 
 
 
Pitkän matematiikan ensimmäinen kurssi. Syksyllä 2014 käytämme kirjaa Vapaa matikka. Se on vielä kesken,
 
Pitkän matematiikan ensimmäinen kurssi. Syksyllä 2014 käytämme kirjaa Vapaa matikka. Se on vielä kesken,
 
tällä sivulla on tämänhetkinen versio.
 
tällä sivulla on tämänhetkinen versio.

Versio 1. lokakuuta 2014 kello 20.31

Pitkän matematiikan ensimmäinen kurssi. Syksyllä 2014 käytämme kirjaa Vapaa matikka. Se on vielä kesken, tällä sivulla on tämänhetkinen versio.

Media:MAA1-2014-08-21.pdf (14 Mt)


Tähän alle voi kerätä kaikki löytyneet virheet:

  • s. 126 teht. 225 b) vastaus -2 1/2
  • s. 55 teht. 74: Koko tehtävä on virheellinen
  • s. 100 teht. 158b ja 159c ovat täysin samat
  • s. 105 teht. 197a: 'tapahuksissa' kirjoitusvirhe
  • s. 65 teht. 89: b) vastaus on x/y (pitäisi olla 3x^2y). Todiste täältä\sqrt[3]{2}}

$ \frac{3{x^3}{y^2}}{xy} = 3{x^2}y $

  • s. 54 teht. 63: On epäselvää, jaetaanko piirakka muiden kesken vai kanssa (eli onko Pontus syömässä toisellakin kertaa).

»Mira, Pontus, Jarkko-Kaaleppi ja Milla leipoivat lanttuvompattipiirakkaa. Pontus kuitenkin söi piirakasta kolmanneksen ennen muita, ja loput piirakasta jaettiin muiden kanssa tasan. Kuinka suuren osan muut saivat?»
– Tehtävä 57

    • avainsana on muiden: Pontus ei syö toista kertaa
      • Jos äitisi tulee sanomaan "loput piirakasta jaetaan sitten muiden kanssa", etkö siis ottaisi itse piirakkaa (tässä siis oletetaan että pidät piirakasta; muuten tietäisin vastauksen ennalta)? Vrt. "jaetaan muiden kesken", jolloin on selvää, että piirakkakestit ovat osaltasi ohi.
        • eri konteksti. tässä, kun kolmannen osapuolen kertoja ilmaisee "muiden kanssa", se tarkoittanee kaikkia muita kuin Pontusta.
  • s. 100 teht. 160 b) ja d) on irrationaalilukuja, eivät selviä ilman hienompaa laskinta.

$ \sqrt {3} \sqrt {5} = \sqrt {15} \approx 3.872983346... $

$ \sqrt[3]{3} \sqrt[3]{75} = \sqrt[3]{75} \approx 4.217163326... $

  • s. 100 teht. 161 d) vastaus on väärä, kuutiojuuren tilalla on neliöjuuri. Ratkaisu

$ \frac {\sqrt[3]{2}}{\sqrt[3]{16}} * \sqrt[3]{4} = \frac {\sqrt[3]{4}}{2} = \frac {1}{\sqrt[3]{2}} $

  • s. 134 esimerkki 2.107 voi olla hämäävä

»Jos luku a on p % pienempi tai suurempi kuin luku b, pätee $ p = \frac {|b - a|}{b} $»

Tässä voisi jotenkin korostaa että luku on 100p prosenttia eikä p prosenttia suurempi tai pienempi.

  • s. 151 teht. 263 b) Väärä vastaus; kirjan mukaan $ -\frac {3}{\sqrt[3]{\pi}} $, kun oikea on $ -\frac {\sqrt[3]{\pi}}{3} $
  • teht. 284 c) Painovoima on verrannollinen massojen tuloon, ei niiden summaan! Sekä tehtävä että vastaus muutettava
  • teht. 281 vääriä vastauksia
  • teht 282 huono järjestys, lisäksi b)kohdassa pitäisi olla suorakulmio, ei neliö
  • teht 289: d)-kohdassa väärä vastaus
  • teht 299 tehtävä on kirjoitettu väärin: "halkaisija on suoraan verrannollinen langan pituuden kuutioon" kuuluisi olla: langan pituus on suoraan verrannollinen halkaisijan kuutioon.
  • teht 321 a-c kaikki vääriä vastauksia. ((1/2)+5) =/= (11/5)